1 september 2013

Zorgen om verkeersveiligheid 80-kilometer wegen

Afgelopen voorjaar en zomer is de PvdA-fractie in brieven, gesprekken en in de media geconfronteerd met grote zorgen van inwoners in onze provincie over de verkeersveiligheid. De klachten komen onder andere uit de buurt van de Westergoweg en de Strobossertrekweg. Woordvoerder verkeer en vervoer, Henni van Asten stelde daarom mondelinge vragen tijdens de vergadering van Provinciale Staten woensdagmiddag. De PvdA Statenfractie heeft grote zorgen over de verkeersveiligheid op 80-kilometerwegen in Fryslân.

De PvdA wilde onder andere van gedeputeerde Sietske Poepjes weten of het klopt dat het rapport van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) over de weginrichting van 80 km- gebiedsontsluitingswegen wordt bestudeerd en of datzelfde ook gedaan wordt met het rapport van de ANWB over verkeersveiligheid. Ook omdat de conclusies van de rapporten er niet om liegen: “de 80-km wegen in Nederland behoren tot de smalste ter wereld en zijn alleen daarom al gevaarlijk”. De PvdA verwacht op korte termijn een brief of notitie waarin de rapporten van de SWOV en de ANWB worden geanalyseerd, die op de zorgen van burgers en dorpsbelangen ingaat en waarin voorstellen voor maatregelen voor de aanpak van de verkeersveiligheidsproblemen worden gedaan. Ook de evaluatie van de Shared Space op de Strobossertrekweg wil de PvdA graag zien.

Beluister het interview met Henni van Asten op Omrop Fryslan
Link: http://www.omropfryslan.nl/nijs/noed-oer-feiligens-80km-diken