7 september 2013

PvdA wil station Werpsterhoek sneller aanleggen

Om sneller een station Werpsterhoekmogelijk te maken diende de PvdA samen met de Christenunie, Grienlinks en Friese Koers een motie in. In de motie wordt het voorstel gedaan om niet te lang wachten, maar een station aan te leggen als de gang er in zit bij de nieuwe wijken ten zuiden van Leeuwarden. 

Formeel werd er tijdens de vergadering van Provinciale Staten alleen een besluit genomen over de aanleg van een fiets- en een autotunnel onder het spoor door. Die zullen eind 2015 klaar zijn. Samen met die werkzaamheden worden ook de fundamenten voor een eventueel NS-station gelegd. En alleen als de wijk de Zuidlanden dan zo groot is dat er 1000 in-/ en uitstappers per dag te verwachten zijn. Die norm is al jaren terug afgeschaft, omdat deze wel erg zwaar bleek te zijn. In de motie wordt het college van GS daarom opgeroepen om in gesprek te gaan met als doel dat de NS ook een bedieningsgarantie geeft bij minder dan 1000 in-/uitstappers per dag.

De aanleg van de onderdoorgangen en de andere infrastructurele aanpassingen rondom het spoor kosten nu 21 miljoen euro. De provincie, de gemeente Leeuwarden en ProRail leggen samen het station en de onderdoorgangen aan. Het station Werpsterhoek met de twee onderdoorgangen is een onderdeel van Leeuwarden Vrij-Baan. Een groot en meerjarig infra-programma met ongeveer veertig projecten. Het programma gaat in totaal over ongeveer € 750 miljoen. Dit geld komt onder andere uit het Regio Specifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.