Landwegheffing, of toch liever verkeersveiligheid?
Daags na ons bezoek aan de Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV) staat het trekker verkeer weer volop in de belangstelling. De partijgenoten Jelle de Visser (Fractie Leeuwarden en Wetterskip Fryslân) en Remco Admiraal (fractie Wetterskip Fryslân) publiceren hun plan om boeren/grondbezitters naar rato van hun oppervlakte percelen aan te slaan ten behoeve van het onderhoud van landwegen. En hoewel wij ons goed kunnen inleven in de zorgen van de lokale wegbeheerder waar het gaat om het stuk rijden van wegen en bermen door groot en zwaar landbouwverkeer (daar heeft de provincie als wegbeheerder zelf ook last van), is een dergelijke heffing naar de mening van de Statenfractie van de PvdA Fryslân geen goede oplossing.
Wij zetten ons al jaren in voor een combinatie van maatregelen, die allereerst de verkeersveiligheid verbeteren. Omdat landbouwverkeer per gereden kilometer relatief vaak betrokken is bij ongevallen en de gevolgen daarvan voor met name de zwakke verkeersdeelnemer (zoals fietsende schooljeugd, berijders van scootmobielen etc.) vrijwel altijd fataal zijn is dit hard nodig. Alle overheden zijn aan zet bij het zoeken naar en invoeren van oplossingen. En hoewel er nog heel veel valt te verbeteren is er in de afgelopen periode zeker vooruitgang is geboekt.
Zo is er nu een echt trekker rijbewijs voor 16- en 17-jarigen i.p.v. een ontheffing in het kader van de ARBO-wet , waarvoor de examinering niets voorstelde. Bovendien is er een onderscheid gemaakt tussen het landbouwverkeer dat maximaal 25 km. per uur rijdt en grotere trekkers, die nu 40 km. per uur mogen. Dat heeft in Fryslân tot gevolg dat deze in elk geval uit de dorpskommen kunnen worden geweerd, zodat vermenging met fietsers en voetgangers minder voorkomt. Er wordt in Fryslân (en daarbuiten) veel kritischer gekeken naar het afgeven van ontheffingen voor bredere voertuigen en daar waar het kan wordt het landbouwverkeer gescheiden van fietsers.
Natuurlijk is dit nog niet genoeg. Gemeenten en Provincie kunnen niet langs elke weg een landbouw pad én een fietspad aanleggen. Soms zijn dan speciale inhaalstroken voor trekkers een goede oplossing. Het Rijk is beslist aan zet met het invoeren van keuringen voor trekkers en aanhangwagens. Wist u dat Nederland het enige land is waar deze voertuigen niet gekeurd worden? Ook pleit de PvdA in de Staten en de Tweede Kamer al jaren voor het invoeren van een echt kenteken voor landbouwverkeer. Ook dat is elders in Europa heel gewoon. Zo wil de politie niet alleen graag weten wie er op de openbare weg rijden; het leidt er ook toe dat landbouwverkeer – net als iedere andere gemotoriseerde weggebruiker- op onze openbare wegen gewoon wegenbelasting betaalt. En natuurlijk zullen wij ons ervoor inzetten dat de opbrengsten daarvan terecht komen bij die wegbeheerder, die de wegen moet onderhouden waarop het landbouwverkeer rijdt.
Intussen zijn we blij met de initiatieven van de SBV voor de bestuurders van trekkers. Leerlingen van ROC-groen opleidingen, maar ook medewerkers van loonbedrijven volgen de rijopleiding voor het T-rijbewijs en de veiligheidstraining voor landbouwvoertuigen. Het is niet niks om een totale maximum massa van 50 ton te manoeuvreren, te remmen op een nat wegdek en daarbij alle andere verkeersdeelnemers goed in de gaten te houden
Kortom, we beschouwen het plan om een landwegheffing in te voeren als een terechte noodkreet. Er kan niet genoeg aandacht worden gevraagd voor deze problematiek. Echter, als oplossing kiest de PvdA Statenfractie Fryslân liever voor methoden, die ook de verkeersveiligheid dienen.