Onderhoud wegen: veilig, sober en doelmatig
Bij het vaststellen van het Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan (PVVP) in 2011 hebben de Staten gevraagd om beeld te schetsen van de onderhoudstoestand van onze (water)wegen. Dat is gebeurd. In de Notitie Herijking Onderhoudskaders 2013 dat de Staten op 22 januari 2014 hebben vastgesteld staat dat onze wegen er er redelijk tot goed bij liggen. Om te komen tot een onderhoudsniveau, waarin we ook in de toekomst veilig over onze wegen kunnen (blijven) rijden, lopen en fietsen, moet er echter wel jaarlijks een hoger bedrag worden uitgegeven aan onderhoud. Zo willen we bijvoorbeeld steeds vaker stil asfalt, dat niet alleen duurder is, maar ook korter meegaat.
Wij hebben met dit voorstel ingestemd. Toch leidde dit voorstel wel tot enig rumoer in de Staten, want volgens de CBS-cijfers geven we zelfs met dit besluit van een jaarlijkse verhoging van de onderhoudspot met 2 miljoen euro van 8.1 mln. naar 10.1 mln., nog te weinig uit aan onderhoud. Volgens onze fractie is de werkelijkheid van alledag een andere dan de papieren cijfers. Dat wordt beaamd door mensen die dagelijks langs onze wegen rijden, zo hebben wij geïnformeerd. De PvdA-fractie heeft daarom het College opgeroepen om vooral door te gaan met de manier van werken aan onderhoud, waarbij werk-met-werk wordt gemaakt, aanbestedingsvoordelen worden behaald en op een goede manier prioriteiten worden gesteld.
Met elk jaar 2 mln. extra in de onderhoudspot en in onze achterhoofden alle middelen die de provincie de afgelopen jaren heeft uitgegeven en de komende jaren nog uit gaat geven aan vernieuwing en aanpassing van wegen, waterwegen en kruisingen etc, hebben we een goed en veilig netwerk. Een aantal fracties wilde nog meer geld beschikbaar stellen. Wij vinden deze verhoging vooralsnog genoeg. We hebben het College wel opgeroepen de effecten van het wegenonderhoud te gaan monitoren en regelmatig te evalueren, zodat wij zien of ons doel: een goed wegennetwerk dat sober en doelmatig wordt onderhouden, steeds wordt behaald.
Bij de Kadernota 2015 zullen we besluiten nemen over dit extra geld, dat samen met het huidige budget in een onderhoudsreserve van 5 jaar wordt gestopt; om de onderhoudsprojecten beter te kunnen plannen en spreiden. Wij hebben bovendien gevraagd om daarbij aan te geven welke bijdrage zo’n langjarige onderhoudsreserve kan leveren aan de overdracht van wegen aan gemeenten. Daar zijn een aantal goede – door beide partijen gewenste- plannen voor, die nu vastlopen op de mee te geven bruidsschat van een aantal jaren onderhoudsbudget . En dat is jammer voor vooral de inwoners, die vaak jaren met de gemeente en Dorpsbelang aan mooie plannen hebben gewerkt.