Meten is weten – betere monitoring van effecten regiomarketing is nodig.

Door Provinciale Staten op 18 februari 2021

“Juist nu, in de coronacrisis, is het van het grootste belang dat het toerisme naar deze provincie wordt geoptimaliseerd”, zei Jaap Stalenburg tijdens de Provinciale Staten van 17 februari over het rapport van de De Noordelijke Rekenkamer (NRK) ‘VisitFriesland – De marketing van het toerisme’. De NRK heeft voor de periode 2014 tot en met 2018 onderzocht welke inspanning de Provincie Fryslân heeft verricht op het gebied van marketing en promotie en wat dit heeft opgeleverd. Een belangrijke conclusie uit het rapport van de NRK is dat de verantwoording over de bestede middelen en behaalde resultaten in de periode 2014–2018 niet in alle jaren volgens de provinciale voorwaarden verlopen. En er ontbreekt een gezamenlijke visie op de monitoring van de effecten van het marketingbeleid. Een van de aanbevelingen is dan ook: maak samen met Merk Fryslân (de regiomarketingorganisatie) afspraken over de monitoring en rapportage.

Toekomst

Stalenburg heeft geen behoefte om te lang in de achteruitkijkspiegel te blijven kijken, want er staan grote uitdagingen voor ons: “Toerisme is een economische factor van belang en belangrijk als dit jaar, na de vaccinaties, de Friese economie weer op gang moet komen.” Voor Stalenburg is het daarom vooral belangrijk dat de provincie vanaf heden strak kan toetsen in hoeverre Merk Fryslân bijdraagt aan beleidsuitgangspunten als regionale spreiding en specifieke groepen toeristen naar deze provincie halen.

Meten is weten

Ook de beschikbare monitoring en data, van pintransacties tot boekingssites, zijn wat de PvdA betreft het nieuwe goud voor het provinciaal toerisme. Meten is weten en voor de Friese toeristische sector van cruciaal belang. Daarom, heeft de PvdA samen met de VVD een motie ingediend waarin ze ervoor willen zorgen dat Merk Fryslân over dit jaar verantwoording kan afleggen over de bestede middelen. Daarnaast verzoeken ze om Merk Fryslân bij te laten houden hoe het werk van Merk Fryslân aansluit en inspeelt op het Friese beleid voor slimme groei in de gastvrijheid sector. Ze willen Merk Fryslân de opdracht mee geven om begin 2022 en daarna te laten zien op welke doelgroepen gericht is en met welke middelen dit gebeurt. Deze motie is aangenomen.