25 september 2014

Zorginnovatie in Smallingerland

In het kader van ‘PvdA foar Fryslân’ brachten diverse Statenleden, raadsleden, Kamerleden en gedeputeerde Jannewietske de Vries op vrijdag 19 september een bezoek aan de gemeente Smallingerland. In Drachten bezochten zij maaltijdservice Van Smaak en het project ‘Wonen met Zorg’ van De Friese Wouden. Bij beide is er sprake van een innovatief zorgconcept dat probeert “maatwerk oplossingen” te bieden aan zelfstandig wonende ouderen en zorgbehoevenden.

Ontzorgen ouderen
Volgens Henk Peter Jagersma, directeur bij Van Smaak, proberen zij “mensen in staat te stellen om zolang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen.” Naast het aanbieden van complete maaltijden rekent Jagersma daarnaast ook het geven van “voorlichting over voeding en gezondheid” tot zijn verantwoordelijkheden. Waar Van Smaak zich richt op het ontzorgen van ouderen, zo zoekt De Friese Wouden naar oplossingen om mensen langer in hun eigen huis te laten wonen. Machiel Talsma, projectdirecteur wonen en dienstverlening, gaf aan dat het bij het project ‘Wonen met Zorg’ gaat om het “creëren van woningen dicht bij de voorzieningen met daarnaast 24-uurszorg in de nabijheid.”

Zorg op afroep
Het bezoek aan het Raadhuisplein werd vervolgd met een bezoek aan de woning van Coby Heidsma. Heidsma, de eerste bewoner van het appartementencomplex, maakte op enthousiaste wijze duidelijk dat zij haar woning in Houtigehage graag heeft ingeruild voor een appartement aan de Raadhuisplein. De combinatie van een volledig zorgteam op afroep en de vrijheid van inrichting speelde hierbij een grote rol. Na dit bezoek volgde een betrokken gesprek over het veranderende zorgbeleid, waarna de middag werd afgesloten met een gesprek met burgemeester Tjeerd van Bekkum. Tijdens dit gesprek, waarbij ook Kamerlid Lutz Jacobi aansloot, werd gesproken over de ambitie en ontwikkelingen binnen Smallingerland, waarbij de behoefte aan werkgelegenheid specifiek benadrukt werd.