Zeker van een sterk Fryslân na 2018

Door Provinciale Staten op 26 juni 2018

Ja, we kinne! Dat is gebleken met Leeuwarden-Fryslân 2018. We hebben het onmogelijke mogelijk gemaakt, dromen omgezet in doen. Als we iets willen, dan kunnen we het. We kijken nu vooruit naar 2019 en via 2020 naar 2030. Wat voor plek is onze provincie dan? Welke dingen zijn nodig in onze dorpen en de wijken? In wat voor landschap willen we wonen? Hoe zorgen we dat echt iedereen mee kan doen?

Veel Friezen geven aan dat ze zekerheid willen voor hun eigen toekomst en die van hun kinderen. Een leefbaar Fryslân, waar ze zeker zijn van een fijne plek om te wonen. Zeker zijn van goede zorg, betaalbaar duurzaam wonen, gewaardeerd werk, een veilig thuis en het beste onderwijs. Hoe we dat realiseren?

Mei de Mienskip

De bewoners van vele dorpen en wijken laten dit jaar zien dat ze tot geweldige projecten in staat zijn en daarmee een sterke basis vormen voor de leefbaarheid. Als ze maar voldoende steun krijgen. De PvdA wil juist die mensen die moeilijk mee kunnen doen, meer bieden. Het Iepen Mienskipsfûns is daarvoor een geweldig middel gebleken. Ook voor grotere initiatieven is dit noodzakelijk.

Mei in ferskaat oan natuer

Zoals bekend staat ons landschap onder druk. Problemen zijn er op het gebied van de veenweide, insecten, weidevogels, bodemkwaliteit. Er is overduidelijk een disbalans die we moeten herstellen. We luisteren naar het verhaal van de grutto. Samen met de boeren, natuurorganisaties en bewoners willen we vorm geven aan een breed gedeelde ambitie: een robuust landschap vol biodiversiteit.

Mei kultuer as oanjager

Op dit moment bruist Fryslân dankzij LF2018! Bewoners vinden elkaar in gezamenlijke projecten, ondernemers vinden nieuwe klanten, de toeristische sector vindt nieuwe bezoekers. Daar plukken we economisch én maatschappelijk de vruchten van. De PvdA wil deze energie vasthouden. Of het nu gaat om een grote sportwedstrijd, een wereldtentoonstelling of een aansprekend cultuurevenement. We moeten elke vier jaar een thema of project bedenken dat de mienskip in de actiestand zet.

Mei in griene takomst

De PvdA blijft zich verzetten tegen de gaswinning. Naast het opwekken van meer groene stroom kunnen we als provincie meer doen om energiebesparing, isolatie, afvalreductie, duurzame voeding en CO2-compensatie te stimuleren. Onze ambitie is dat in 2030 alle woningen verduurzaamd zijn. Dat levert niet alleen winst op voor bewoners, hun maandlasten gaan fors naar beneden, maar het betekent ook een boost voor werk in de duurzame installatietechniek.

Mei banen foar de takomst

Vooruitdenken heeft als bijkomend voordeel dat het helpt bij het creëren van banen. Als we niet blijven wachten op de grillen van de economie, maar investeren in de toekomst zijn we zeker van goede banen. De sectoren innovatie, duurzaamheid, toerisme en zorg zijn de nieuwe banenmotor. Dit sluit perfect aan op de speerpunten en het topsectorenbeleid.

Nu is het moment aangebroken om samen vooruit te kijken en nieuwe stippen op de horizon te zetten. Wij blijven strijden voor een leefbaar Fryslân in de toekomst en zekerheid voor iedereen.

Remco van Maurik
Fractievoorzitter PvdA Steatefraksje