Winst windpark naar verduurzamen woningen

Door Provinciale Staten op 25 september 2022

De huidige energiecrisis gaf woordvoerder Jaap Stalenburg een dubbel gevoel in het debat over de Friese IJsselmeerkust. Want de provincie Fryslân incasseert door de gestegen energieprijs een miljoenenwinst als aandeelhouder van Windpark Fryslân. Dat betekent een goed gevulde pot die de komende jaren zal worden aangewend voor projecten op het terrein van duurzaamheid, maar ook projecten voor de mienskip.

Verduurzamen woningen

Vanwege de gigantische meeropbrenst uit het windpark, wil de PvdA op korte termijn iets doen om bij te dragen aan de verduurzaming in de provincie. Daarom deden wij samen met Grien Links, SP, CDA, VVD, D66, FNP en de Partij voor de Dieren het voorstel om een deel van de winst te gebruiken voor het verduurzamen woningen. Dat willen we doen door een Friese plusregeling van 10% voor woningeigenaren en VvE’s die vanuit het rijk een subsidie hebben ontvangen op grond van de investeringssubsidie ISDE en SEEH. Dat voorstel is aangenomen.

Aanbiedingsdocument Friese IJsselmeerkust

De komende 10 jaar wordt ook €1,65 miljoen per jaar vrijgemaakt uit de opbrengsten van het windpark Fryslân om de IJsselmeerkust klaar te maken voor de toekomst. In het aanbiedingsdocument zijn de kansrijke initiatieven en maatschappelijke doelen samengebracht. De definitieve keuzes die worden gemaakt, worden omgezet in uitvoeringsprogramma’s. Er leven veel wensen in het gebied en er zijn problemen die kunnen worden aangepakt. ‘Wat ons betreft zal vooral de inbreng van het mienskip geborgd moeten worden in de verdere uitwerking in een uitvoeringsprogramma. Het moet niet zo zijn dat alleen de diverse overheden hun plannen kunnen realiseren. De inbreng van het mienskip is voor de PvdA van cruciaal belang.’ Stalenburg kreeg die toezegging van de gedeputeerde.