Door Provinciale Staten op 3 februari 2015

“We hebben onze beloftes waargemaakt”

“Het resultaat mag gezien worden.” Remco van Maurik, voorzitter PvdA Statenfractie, kijkt met trots terug op de afgelopen vier jaar. “Met twee gedeputeerden op sleutelposities hebben we belangrijke stappen gezet. In de tijd dat Nederland door de crisis op slot zat, hebben we het in Fryslân aangedurfd te investeren.”

Knopen doorgehakt
“Geld dat op de bank stond, is ingezet om de werkgelegenheid en toekomst van Fryslân een ‘boost’ te geven. Met ‘Wurkje foar Fryslân’ hebben we mensen aan werk geholpen”, zo vertelt Van Maurik. “Pas afgestudeerden hebben daarbij door traineeships een startkans gekregen.” De PvdA is verder erg blij dat Thialf verbouwd wordt en zijn topsportstatus behoud. “De droomplannen van Almere bleken grootspraak, terwijl in Heerenveen de eerste schop gewoon de grond inging.”

Fryslân heeft met het ‘Fûns Skjinne Fryske Enerzjy’ (FSFE) ook flink ingezet op duurzame energie en energiebesparing. Hiermee worden nieuwe ideeën, werkgelegenheid en een schone leefomgeving gestimuleerd. “Voor onszelf, onze kinderen en kleinkinderen”, aldus Van Maurik. De komende periode wil de PvdA met soortgelijke fondsen de Friese economie blijven stimuleren.

Met Jannewietske de Vries als lijsttrekker blijven werk, zorg en onderwijs de speerpunten. Van Maurik: “De afgelopen vier jaar hebben we onze beloftes waargemaakt en knopen doorgehakt. De komende jaren gaan we ons keihard inzetten om wonen, werken, leren en recreëren in Fryslân te verbeteren.”