Waddenmanifest

6 februari 2021

Breng de stilte, donkerte en de rust op het Wad terug.

De Waddenzee is UNESCO Werelderfgoed. Een uniek natuurgebied van mondiale betekenis waar de natuur nu nog redelijk ongestoord haar gang kan gaan. De waardevolle natuur dreigt verstoord te worden door economische activiteiten. Activiteiten die de natuurlijke processen in het Waddengebied in gevaar brengen en zorgen voor bodemdaling op land en in de Waddenzee.

Het gaat dan om bestaande gaswinningen door NAM vanuit Moddergat, Vierhuizen, Lauwersoog, midden op het Wad bij Zuidwal. En daarbij komt als het aan het kabinet ligt de gaswinning vanuit Ternaard onder het Wad bij. Daarnaast is er ook nog zoutwinning door ESCO vanuit Harlingen onder de Waddenzee.

We willen dat de Tweede Kamer en het kabinet, daar waar zich kansen voordoen, de winning van diepe delfstoffen onder de Waddenzee eerder beëindigt en nieuwe gas- en zoutwinningen niet toestaat.

Wij, ondergetekenden, spreken uit dat:

1. De ecologische waarde, de rust en donkerte van het UNESCO Werelderfgoed Wadden uniek is in de wereld en we de plicht hebben deze waarden op alle mogelijke wijzen te beschermen.
  2. Door economische activiteiten in het gebied en de veranderingen in het klimaat deze waarden onder druk staan.
  3. Tegen de wil in van de Provinciale Staten van Noord-Holland, Fryslân en Groningen de minister van EZK vergunningen verleent aan bedrijven die mijnbouwactiviteiten in het Waddengebied uitvoeren.
  4. Deze mijnbouw leidt tot bodemdaling waardoor het ecosysteem ernstig verstoord raakt en onomkeerbare ecologische schade ontstaat. Als de bodemdaling op het land plaatsvindt raken huizen, gebouwen en de Waddendijk beschadigd. Als de bodemdaling in zee gebeurt, zal minder wad droogvallen bij laag water. Precies dat natuurlijke kenmerk is de basis voor de toekenning van de titel Werelderfgoed door UNESCO.
  5. De bedrijvigheid die mijnbouw met zich meebrengt leidt tot ongewenste verstoring in het gebied die de rust, stilte en donkerte in het gebied aantast.De bij de winningen gebruikte technieken risico’s met zich meebrengen op vervuiling dieonaanvaardbaar zijn voor de natuurwaarden in het Waddengebied.

We roepen daarom de Tweede Kamer en het kabinet op om:

Per direct te stoppen met de bestaande winning van zout, gas en overige delfstoffen in het Waddengebied.

En onder geen enkel beding nieuwe winning van gas, zout of overige delfstoffen toe te staan in het Waddengebied.

Dit manifest is opgesteld door de Statenfracties van GrienLinks en de PvdA en wordt ondersteund door:

Statenfracties

– PvdA Statenfractie Fryslân
– GrienLinks Statenfractie Fryslân
– D66 Statenfractie Fryslân
– PvdA Statenfractie Groningen
– FNP Statenfractie (Fryske Nasjonale Partij)
– PvdD Statenfractie Noord-Holland
– GroenLinks Statenfractie Groningen