Vrouwennetwerk legt roos bij monument Utøya

Door Vrouwennetwerk op 11 september 2018

Omdat onze vakantie in Noorwegen begon op de camping in Utvika, leek het mij een mooi gebaar om een roos te brengen bij het monumentje voor de slachtoffers van Utøya. Van Riek van der Vlugt kreeg ik een kaart om deze namens de vrouwen van de Partij van de Arbeid Fryslân samen met een roos bij het monument te plaatsen. Onvoorstelbaar wat daar 22 juli 2011 is gebeurd. Je wordt er koud van als je denkt aan die vreselijke 72 minuten waarin Breivik zijn gang kon gaan. Kinderen werden zo doodgeschoten, hielden zich dood om niet neergeschoten te worden en andere kinderen hebben moeten zwemmen voor hun leven vanaf het eilandje naar de vaste wal. Het is echt een grote afstand en dan met die angst! Vanaf de camping zijn mensen uitgevaren om de gevluchte kinderen uit het water op te pikken. Maar ook hier gaat de tijd verder, want er worden sinds vorig jaar weer zomerkampen georganiseerd voor de jeugd van de Arbeiders Partij in Noorwegen.

Marieke Twijnstra
PvdA Vrouwennetwerk Fryslân

‘Striiber bliuwe wy’, dat schreef het vrouwennetwerk bij de roos die zij neerlegden bij het monument van Utøya.