Vrouwennetwerk: Verslag bijeenkomst eindejaar borrel 2022

Door Vrouwennetwerk op 23 januari 2023

17 december hadden we een gezellige en productieve bijenkomst in Proef lokaal Wouters. Naast onze trouwe deelneemsters, waren er ook deze keer weer nieuwe vrouwen die aan dit informele samenzijn hun bijdrage leverden. Duurzaamheid is al enige jaren ons thema en dat blijft ontzettend belangrijk. Verscheidene dames kwamen dan ook per trein, fiets of lopend.

We stonden eerst stil bij onze bijeenkomsten van 2022, tw:

• 25 februari was onze laatste virtuele bijeenkomst. Door corona durfden wij nog geen fysieke bijeenkomst te organiseren. Maar de GR-verkiezingen in maart naderden wel! We hadden een flink aantal geweldige vrouwen op de gemeentelijke lijsten staan. Zeven van onze lijstrekkers discuseerden in verschillende ‘kamers’, en wat hen motiveerde om samen met ons te strijden voor ‘t PvdA gedachtegoed. Daarna deelden we gezamenlijk de ‘tips en tricks’.
  • Onze tweede bijeenkomst op 3 juni stond in het teken van ‘Circulaire economie’. Ons werkbezoek aan Omrin bleek een groot succes. In hetvoorprogramma gaf directeur John Vernooy een presentatie over de processen die leiden tot “afval, de grondstof voor iets anders”. Gehuld in speciale kleding doorliep de groep de verschillende hallen en zagen in de praktijk hoe scheiding van ons huisvuil in zijn werk gaat. Het maakt ons bewuster dat scheiden belangrijk is opdat er zo weinig mogelijk ter verbranding naar de REC gaat.
  • Het volgende thema/werkbezoek bracht ons 21 oktober naar Bakkeveen. Bakermat van de Bloeizone in Friesland. Na een inleiding van HANNN, over hun rol in het Noorden mbt het ‘gezond ouder worden’, namen de initiatiefnemers van Bloeizone het stokje over. Begeesterd vertelden beide actieve dames hoe hun inzet, om gezamenlijk gezonde activiteiten te starten, tot een olievlek leidde. Groot is de invloed die de verschillende groepjes hebben op de inwoners van Bakkeveen. De huisarts bijvoorbeeld signaleerde dat de bloeddruk al na een half jaar actieve deelname, significant gedaald was.

Al evaluerend bleken de werkbezoeken zeer populair. Wat gaan we in 2023 doen:

• Op 15 maart zijn de Provinciale- en Wetterskips verkiezingen. Samen met onze lijsttrekker Edou Hamstra, gaan we campagne voeren. Het idee is om, vlak voor deze datum, met een praam door de Leeuwarder grachten te varen. Herkenbaar, allemaal in het rood, enthousiast en met muziek.

En vervolgens kiezen de nieuwe Statenleden de Eerste Kamer. Natuurlijk gaan wij er in februari voor dat onze kandidaat Hetty Janssen (voorheen fractievoorzitter in PS) zo hoog mogelijk op de, nu nog concept, lijst blijft staan. Dit doen we door al onze Friese vrouwen op te roepen (tekst en uitleg te geven over de ledenkamer) over hoe zij in februari het verschil Voor Friesland kunnen maken.

• Als 2e item kwam de crisis van ‘Wonen irt Zorg’ naar voren. In verhouding een groeiende populatie ouderen irt te weinig personeel maakt dat de Zorg in ’t gedrang komt (deze trend zet zich de komende jaren door). Mede omdat ouderen steeds langer thuis moeten blijven wonen maar ook zorgt het tekort aan geschikte woningen voor te weinig doorstroming.

• Als de verkiezingen gaan zoals wij verwachten, willen we in het najaar op werkbezoek naar Hetty in de Eerste Kamer.

• We sluiten ons jaar in december weer af met de traditionele informele Eindejaar borrel.