Door Provinciale Staten op 6 december 2016

Voor het te laat is: duurzame landbouw voor behoud kievit en grutto

De provincie moet vaart maken met het beleid voor duurzame landbouw. Die oproep deed Provinciale Staten begin november op initiatief van de PvdA, Partij van de Dieren en D66. Vorige week brachten de LC en het Friesch Dagblad (28 november) het alarmerende nieuws dat de aantallen grutto’s, kieviten en andere weidevogels in Nederland blijven afnemen. Het zijn vogels die horen bij ons Nederlandse boerenlandschap. Als PvdA maken we ons grote zorgen over de dalende weidevogelstand en het feit dat ons traditionele landschap meer en meer verdwijnt. Met duurzame landbouw hebben we een passende oplossing voorhanden.

De achteruitgang van de weidevogels geldt meer dan waar ook, zeker voor Fryslân. Het aantal kieviten en grutto’s daalt hier de laatste twintig jaar alleen maar. Theunis Piersma, hoogleraar trekvogelecologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, sprak tien jaar geleden al over „een vrije val”. Hij stelt dat de afname van het aantal grutto’s, kieviten, zomertalingen en veldleeuweriken een cultureel probleem is. Piersma onderschrijft dat duurzame landbouw zorgt voor een boerenlandschap waar de weidevogel goed gedijt. Weidevogels houden, aldus de hoogleraar, van een kleinschalig, open en nat grasland met enige bemesting. Zijn verklaring is dat weidevogels door de openheid roofvogels eerder opmerken en dat door nattigheid natuurlijke vijanden als de vos minder kans hebben. Kortom, een warm pleidooi voor ons traditionele Nederlandse boerenlandschap en daarmee duurzaam boeren.

Onderzoeksbureau Alterra maakte daarnaast recent bekend dat de huidige maatregelen, die ook onze provincie uitvoert, lang niet voldoende zijn om de daling van weidevogels te keren. Zonder drastische veranderingen zullen er over niet al te lange tijd bijvoorbeeld nog maar zo’n 1500 paar grutto’s overblijven. Samen met boerencollectieven en Den Haag moet gedeputeerde Johannes Kramer nadenken hoe we boeren kunnen verleiden om zo te gaan boeren dat er opnieuw weidevogellandschappen ontstaan. Als Friezen kunnen we het goede voorbeeld geven. Laten we weidevogels weer een goede broedplek bieden. Een biotoop waarin de kuikens groot kunnen worden met voldoende voedsel.

Het huidige landbouwbeleid van de Provincie Fryslân biedt totaal geen duidelijkheid over de toekomst van de landbouwsector en de inzet op duurzame landbouw. De PvdA, en met ons vele andere partijen, vinden het een maatschappelijke plicht voor de provincie om hierover na te denken. Daarom roepen we gedeputeerde Johannes Kramer op om voorrang te geven aan het beleid voor weidevogellandschappen. De essentie is dat weidevogels maatgevend zijn voor biodiversiteit. Een beleidsbrief over duurzame landbouw biedt een eerste goede gelegenheid. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat weidevogels weer goede broedplekken in onze provincie vinden. Laten we hopen dat in de ‘maaitiid’ het geluid van grutto’s en kieviten volop te horen is in Fryslân!

Hetty Janssen
Woordvoerder landbouw en natuur