Onze reactie op de beschermingsstatus van de Wolf in Fryslân

Door Provinciale Staten op 28 oktober 2022

Op woensdag 26 oktober werd tijdens Provinciale Staten over een motie vreemd van het CDA en de VVD gestemd waarin het college van Gedeputeerde Staten wordt gevraagd om bij het Rijk aan te dringen om zich in Europa in te zetten voor een lagere beschermingsstatus van de wolf. De fractie van de PvdA stemde voor deze motie, we leggen graag uit waarom.

De wolf in Fryslân

Het kan je niet ontgaan zijn: de wolf is terug in Nederland en heeft zich ook in onze provincie gevestigd. Dat zorgt bij sommigen voor onrust, omdat het roofdier in gebieden in onze provincie op vee in de wei jaagt. Wij zien de onrust toenemen. Preventieve maatregelen tegen de wolf hebben nu niet altijd het gewenste effect en zijn voor boeren duur, ingewikkeld en arbeidsintensief. In Fryslân staat veel vee in de wei, dat willen wij zo houden.

De wolf verdient bescherming

De wolf heeft een Europese beschermingsstatus waardoor hij niet verjaagd mag worden. Het Friese faunabeleid volgt de wet natuurbescherming en de wet natuurbescherming volgt weer de Europese wetgeving. De PvdA Fryslân wil dat de provincie de natuur beschermt volgens de wetten die gelden. Omdat de wolf Europees gezien een bedreigde diersoort is, vinden we ook dat de wolf beschermd moet worden.

Fryslân is geen goed leefgebied

De fractie van de PvdA vindt ook dat Fryslân geen geschikt leefgebied is voor de wolf. Doordat Fryslân een open landschap heeft waar geen grote natuurgebieden zijn en waar veel vee in de wei staat – het liefst omringd door weidevogels – ontbreekt het aan een leefgebied waar de wolvenpopulatie zich rustig kan herstellen zonder dat dit onrust blijft veroorzaken onder veehouders. Wij hebben voor de motie gestemd, omdat wij vinden dat op Europees niveau gekeken moet worden of er in de beschermingsstatus van de wolf binnen Europa gedifferentieerd kan worden. Waarbij de wolf beschermd wordt in gebieden die een geschikt habitat vormen, zoals de Veluwe, en in andere gebieden mogelijkheden zijn om vee beter tegen de wolf te beschermen. Zolang de wet niet is gewijzigd, moet er volgens de huidige wet gehandhaafd worden.