Door Vrouwennetwerk op 28 november 2022

Verslag bijeenkomst in Bakkeveen over Bloeizone

Bloeizone was het thema van onze bijeenkomst op 21 oktober 2022 in Bakkeveen. Bloeizone staat voor een lang, gezond en gelukkig leven.

Deze keer waren we bij elkaar in Bakkeveen met een flinke club reade froulju van de Fryske PvdA. Na een hartelijk welkom van Riek vertelde Anoek Meijer ons uitvoerig over Bloeizones in Fryslân en het project HANNN (Healthy Ageing Netwerk Noord Nederland); “Meer gezonde jaren voor alle inwoners van Noord-Nederland”. In Fryslân zijn 17 Bloeizones actief.  Na Anouk namen Emy Hoogenboom en Annemarie Bongers ons mee in hun enthousiaste en inspirerende verhaal over de Bloeizone in Bakkeveen; 6 Jaar geleden van start gegaan. In samenwerking met een huisarts en diëtiste is gestart met een regelmatig terugkerende, gratis fittest voor alle bewoners van Bakkeveen. Steeds meer bewoners van Bakkeveen doen ondertussen mee aan de fittest. Daarnaast zijn ook alle verenigingen in Bakkeveen uitgenodigd. Met ongeveer 100 belangstellenden is gebrainstormd over wat er (nog) beter kan in Bakkeveen. Dit heeft geleid tot veel initiatieven op het gebied van mentale veerkracht, gezonde voeding, blijven meedoen, zinvol ontzorgen en zelfstandig functioneren. Een inspirerend verhaal. Na het warm buffet hebben we nog een ‘spinnenweb’ ingevuld. Daarna was het alweer tijd om huiswaarts te keren.

Het was goed elkaar weer te ontmoeten. Op naar de volgende keer!

Toke Bijsterbosch