Door Pact van Joure op 14 februari 2014

Veel belangstelling voor bijeenkomst Pact van Joure

Er verandert veel in het gemeentelijke sociale domein. Gemeenten krijgen nieuwe taken en bevoegdheden. De overheveling van de Jeugdzorg, AWBZ functies begeleiding en ondersteuning naar de Wmo en de uitvoering van de nieuwe Participatiewet zorgt voor een uitbreiding van het gemeentelijke takenpakket. Er was dus genoeg stof voor discussie en al die aandacht voor het onderwerp op zich is al een goed teken.

Bijna 70 aanwezigen kwamen vrijdagmiddag 14 februari naar een bijeenkomst van het Pact van Joure over het sociaal domein en de aankomende decentralisaties. Tweede Kamerleden Agnes Wolbert, Jacques Monasch een Lutz Jacobi waren daarbij ook aanwezig en gaven hun visie op het onderwerp. Er was door de voorbereidingsgroep een 8-puntenpan opgesteld dat werd besproken en ook wethouders Andries Ekhart en Paul Maasbommel gaven hun visie aan de aanwezigen. Een interessante middag, waarbij onder andere werd geconstateerd dat de terugkeer van de wijkverpleegkundigen, buurtzorg en maatwerk in ieder geval nog beter benoemd kan worden. Voor het Pact van Joure leverde de middag weer genoeg stof tot nadenken op.