Door Provinciale Staten op 15 december 2015

Toezichthouders Patyna zien af van salarisverdubbeling

UPDATE — De PvdA vindt het een goede zaak dat de toezichthouders van Patyna afzien van de heftig bekritiseerde salarisverdubbeling. “Het is goed dat de toezichthouders verantwoor-delijkheid nemen en zich realiseren wie ze zijn als zorgorganisatie”, zegt fractievoorzitter Remco van Maurik. Vorige week vroeg de PvdA opheldering over de beloningen. Lees verder voor de verklaring van Patyna.

LC-20151215-NO01002006
Hans Willems, Leeuwarder Courant 15 december 2015 (klik voor vergroting)

‘Toezichthouders Patyna gaan voor persoonlijk gewin’
door Provinciale Staten op 7 december 2015

De PvdA wil opheldering over de salarissen van de toezichthouders van de nieuwe verpleeg- en thuiszorgorganisatie Patyna. Remco van Maurik noemt de recente salarisverdubbelingen “onwenselijk en ondoordacht” en wil van het college weten wat zij er tegen kunnen doen. “Het signaal dat deze mensen nu afgegeven is dat het ze alleen gaat om persoonlijk gewin.”

Patyna is het resultaat van een fusie tussen zorggroepen Tellens en Plantein. Deze benadrukken dat dit een gevolg is van opgelegde bezuinigingen. Van Maurik vindt het vreemd dat het verdubbelen van het salaris van de raad van toezicht de eerste actie van Patyna is als geldgebrek de reden van de fusie is. “Hoe kan het de beloningen van toezichthouders verdubbelen wanneer de banen en salarissen van de échte zorgmedewerkers onder druk staan?”, vraagt hij zich hardop af. De PvdA wil daarom weten wat Gedeputeerde Staten kan doen om te voorkomen dat de salarisverhogingen een voorbeeld voor andere organisaties gaat worden. Van Maurik wil verder weten of de vergoedingen wel voldoen aan de eisen die de Wet normering topinkomens stelt aan de beloningen voor toezichthouders. “Zelfs als het voldoet aan de wet, dan zijn organisaties niet verplicht om de salarissen na een fusie te verhogen, laat staan te verdubbelen”, reageert de fractievoorzitter fel. Uit berichten van Patyna blijkt dat de vergoeding van de voorzitter van de raad van toezicht stijgt van bijna 11.000 euro naar 21.500 euro. De overige toezichthouders ontvangen voortaan 14.500 euro per jaar, tegen ongeveer 7.000 euro nu. Eerder vroegen PvdA Kamerleden, waaronder Jacques Monasch, al opheldering aan de minister Edith Schippers van volksgezondheid.