Door Provinciale Staten op 25 november 2015

Sluisverbreding Kornwerderzand op de tocht

Over de verbreding en verdieping van de sluis bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk houdt de provincie zich de laatste tijd angstvallig stil. Volgens recente berichten zijn er belangrijke subsidies misgelopen en staakte het Rijk de gesprekken met de provincie. Daardoor staat het project op de tocht. Voor de PvdA reden om gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) om opheldering te vragen. “We willen weten of het klopt dat we met lege handen staan”, aldus een getergde Wanda Ottens. “Hoe heeft het zó mis kunnen gaan?”

Mislukte lobby
“Tien miljoen euro. Dat zeiden de Provinciale Staten begin dit jaar toe voor de vergroting van de sluis”, benadrukt Ottens. “Het college zou daarnaast in Den Haag en Brussel lobbyen voor aanvullende subsidies en ook geld losmaken bij andere regio’s. Dit is blijkbaar ronduit slecht verlopen.” Ze wil daarom weten welke inspanningen precies verricht zijn en wat de gedeputeerde gaat doen om de financiering alsnog rond te krijgen. De PvdA blijft achter de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. “Het leidt tot grote scheepsbouwprojecten wat zorgt voor economische spin-off en meer dan driehonderd banen.”