Door Provinciale Staten op 1 maart 2015

Samsom lovend over duurzaam Fryslân

“Duurzaamheid gaat over mensen. Over onze kinderen.” Dat zei Diederik Samsom zaterdag tijdens het Toekomstfestival, dat gehouden werd in de WaterCampus Leeuwarden. Samsom riep het kabinet daarom op om een Nederlandse investeringsbank op te richten om duurzame initiatieven te stimuleren.

Duurzame werkgelegenheid

Samsom sprak vol lof over de Friese duurzaamheid: “Friesland is het land van de eerste windmolens, de eerste succesvolle zonnepaneelprogramma’s voor particulieren, het eerste biogasnet en de eerste zoet-zout-watercentrale. Hier in Friesland maakten de politici, de bedrijven en de bewoners al jaren geleden een heldere keuze voor een duurzame energievoorziening.” Over de toekomst zei hij vervolgens dat ‘we’ er samen op volle kracht aan moeten bouwen. Samsom wil zich daarom richten op “duurzame werkgelegenheid en nieuwe energie.”

Groene motor van het Noorden
Naast de partijleider van de PvdA benadrukten ook lijsttrekkers Jannewietske de Vries, Ard van der Tuuk (Drenthe) en Groninger ‘runner-up’ Yvonne van Mastrigt het belang van duurzame initiatieven. Samen ondertekenden ze het pamflet ‘De Groene Motor van het Noorden’. Onderdeel van de ‘Groene Motor’ is het Friese woningplan ‘Wenjen foar Elkenien’. In dit plan schrijft PvdA Fryslân onder meer dat alle huurwoningen in 2018 energieneutraal moeten zijn.

Nieuwsgierig naar de toespraak van Diederik Samsom of het woningplan ‘Wenjen foar Elkenien’? Lees beide hieronder.

Toespraak Diederik Samsom
Woningplan ‘Wenjen foar Elkenien’ (PDF)