‘Samen paraat’: Vrouwennetwerk op vrijdag de 13e naar brandweer

Door Vrouwennetwerk op 23 oktober 2017

Hoe zit het met diversiteit bij Brandweer Fryslân? Op vrijdag 13 oktober was het PvdA Vrouwennetwerk te gast bij de brandweer, het domein van onze bijeenkomst was de brandweerkazerne in Leeuwarden. Wij werden daar hartelijk ontvangen door Dennis van Harten, clusterhoofd 24-uursdienst, en Margreet Triemstra, ploegleider dagdienst. Zij maakten ons wegwijs in de gang van zaken bij de brandweer, waarbij ook duidelijk werd dat de brandweer meer doet dan alleen branden blussen.

Dennis en Margreet gaven aan dat hun organisatie – de brandweer maakt deel uit van de Veiligheidsregio Fryslân – een actief diversiteitsbeleid voert. Ondanks dat actieve beleid zitten er helaas op dit moment geen vrouwen bij de 24-uursdienst, wel bij de dagdienstploeg. Een mooi voorbeeld is Margreet zelf. Margreet ervaart dat zij alle kansen krijgt om zich te ontwikkelen en voelt zich gesteund in haar functie als ploegleider van de dagdienst.

Dennis maakte van de gelegenheid gebruik om zijn visie op ‘Samen paraat’ onder de aandacht te brengen, het nieuwe regionale dekkingsplan. Actueel omdat in een aantal gemeenten de tweede brandweerauto mogelijk zal verdwijnen. Dennis riep op om vooral rationeel te blijven en niet te varen op emotie. Zo legde hij uit dat met die tweede wagen nauwelijks wordt uitgerukt, alleen al vanwege bemensing. Het geeft dan wel een veilig gevoel, maar feitelijk is dat dus niet zo.

De tijd vloog om en alles verliep goed al was het vrijdag de dertiende. Het was een prima bijeenkomst! Na afloop waren de rode rozen, die overigens prachtig kleurden bij het blauw van hun uniform, terecht voor Dennis en Margreet.

Namens het PvdA vrouwennetwerk Fryslân,

Tineke Laverman