18 december 2014

Ruim oude molens op en plaats nieuwe bij Afsluitdijk

“Voor een duurzame toekomst zijn windmolens op dit moment noodzakelijk”, dat zegt fractievoorzitter Remco van Maurik over het belang van het opwekken van windenergie in Fryslân. “We hebben geluisterd naar de Friese bevolking en ook de ideeën van ‘Fryslân foar de Wyn’ zijn meegenomen in onze overwegingen. Op basis hiervan heeft de PvdA het voorstel van Gedeputeerde Staten weten te verbeteren. Meer energie uit minder molens, daar draait het om.”

Duurzame toekomst
De PvdA begrijpt dat inwoners van Fryslân windmolens niet mooi vinden. Maar voor de omslag naar een duurzame toekomst zijn ze nodig. “We putten de aarde uit”, zo legt Van Maurik uit. “We willen overstappen op duurzame energie om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Dit doen we voor onszelf, maar vooral voor onze kinderen en kleinkinderen. Windmolens zijn een eerste stap. We blijven ons ook inzetten voor andere, nieuwere vormen van duurzame energie zoals zonnecellen, blue energy, biogas en algen.” Daarnaast benadrukt Van Maurik het belang van een besluit voor 1 januari: “Fryslân moest hierover zelf beslissen, niet Den Haag.”

Verbetervoorstellen
Toen het college eind oktober met haar besluit naar buiten kwam gaf de PvdA aan dit te willen verbeteren. Vrijwel alle verbetervoorstellen van de PvdA zijn door de Staten aanvaard. Van Maurik: “Wij gaan nu voor 316 megawatt aan windmolens op het water, op en langs de afsluitdijk, aangevuld met 36 megawatt bij de kop van de Afsluitdijk en 18 megawatt bij de Noordoostpolder. Samen met de 160 megawatt aan bestaande windmolens voldoen we daarmee aan onze taakstelling.” Ook wil de PvdA zo snel mogelijk 65 megawatt aan oude, minder renderende molens opruimen. “Er moet een einde komen aan de verrommeling van het Friese landschap”, zo verklaart Van Maurik.

Maximaal profiteren
‘Fryslân foar de Wyn’ heeft daarnaast voorstellen gedaan die volgens de PvdA te goed zijn om te negeren. Zo stelt Van Maurik dat er een uitvoeringsorganisatie komt die “oude windmolens opruimt en nieuwe locaties selecteert”. Tevens verwacht de partij een voorstel hoe Fryslân maximaal kan profiteren van een windpark op het water. Dorpsmolens blijven ten slotte een belangrijk aandachtspunt voor de PvdA. Het wil daarom dat het er een regeling komt voor lokale windinitiatieven. “Dit betekent niet dat er naast elk dorp een windmolen komt te staan. Het kan ook een windmolen in een windpark op het water zijn.