Door Provinciale Staten op 29 september 2017

Recht om uit te dagen: ‘Wij in plaats van zij’

Burgers die taken van het provinciehuis overnemen. Fryslân is, sinds het besluit van Provinciale staten afgelopen woensdag, de eerste provincie die het recht om uit te dagen breed gaat toepassen. De PvdA is groot voorstander van dit recht. Tijdens de discussie pleitte fractievoorzitter Remco van Maurik er zelfs voor om zo weinig mogelijk voorwaarden te stellen. “De mienskip kan zelf zoveel zaken oppakken”, zei hij. “Het gaat er dan niet om of het goedkoper kan. Commerciële belangen mogen maatschappelijke initiateven niet in de weg staan.”

Enthousiasmeren
Het draait volgens de PvdA om de maatschappelijke meerwaarde van initiatieven en niet om geld. “Wij in plaats van zij”, vatte Van Maurik het belang samen. Op dit moment draait er al een proef met het recht om uit te dagen. Zo bedient een caféhouder in Baard ook de lokale provinciale brug. De PvdA verwacht dat er nog vele initiatieven zullen volgen en vindt dat de provincie ook actief burgers moet enthousiasmeren om taken over te nemen. Gedeputeerde Sander de Rouwe (CDA) reageerde positief op dit verzoek.