PvdA wil tweedeling als gevolg van de Omgevingswet voorkomen

Door Provinciale Staten op 1 december 2023

De Omgevingswet lijkt nu daadwerkelijk ingevoerd te worden. Als PvdA maken wij ons, na signalen van deskundigen, nog steeds zorgen over de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024.
De zorg van de PvdA richt zich op hoe bewoners, bedrijven en organisaties straks het beste geholpen zijn, wanneer wij ze afsturen op een online loket dat te wensen overlaat.

Onze inwoners mogen simpelweg niet de dupe worden van een falend systeem, waardoor de overheid ze opnieuw laat verdrinken in moeilijke, tegenstrijdige en stroperige aanvragen. Ook willen we voorkomen dat vele inwoners aangewezen worden op private adviesbureaus. Inwoners zullen daar een beroep op doen om namens hen de vergunningaanvraag in te dienen en zo door het oerwoud van regelgeving te komen. Dit brengt extra kosten mee voor aanvragers. De PvdA wil juist dat iedereen zelf in staat zou moeten kunnen zijn om een vergunningsaanvraag in te dienen.

Een artikel van Binnenlands Bestuur van 24 november, ook aangehaald in de Leeuwarder Courant van 29 november, laat zien dat dit nog lang niet mogelijk is voor inwoners en hiervoor ook zwaar geleund gaat worden op advieswerk vanuit gemeenten. Als PvdA willen wij ook zo goed mogelijk voorkomen dat gemeenten overbelast worden met de invoering van de Omgevingswet.

Hierom vraagt de PvdA aan het college van Gedeputeerde Staten, die mede-uitvoerder is van de Omgevingswet, om deze zorgen scherp op het netvlies te houden, te signaleren waar problemen kunnen ontstaan, en de procedure voor inwoner en gemeente behapbaar te houden. Zo kan er gekeken worden naar tijdelijke extra inzet om in de eerste maanden het proces van vergunningen die veel aangevraagd worden te versimpelen. Ook kan er actiever kennis gedeeld worden tussen de betrokken partijen van de Omgevingswet en bij problemen samen op te trekken naar het Rijk toe.

Er mag vanaf 1 januari geen tweedeling ontstaan tussen inwoners met voldoende middelen en kennis om door dit oerwoud te komen, en degenen die dit niet hebben. Het zou namelijk nog weer een voorbeeld zijn van een overheid die via theoretische modellen en nieuwe systemen de burger opzadelt met onredelijke lasten. Daarmee worden de verschillen in Nederland alleen maar groter. Als PvdA willen wij naar een overheid toe die zich weer dienstbaar opstelt naar de burger.