13 februari 2014

PvdA wil Fryske museumnacht introduceren

De PvdA Statenfractie wil dat het college van GS gaat onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een Fryske museumnacht te introduceren. Het nieuwe Fries Museum zou daar in samenwerking met andere Friese musea prima het voortouw in kunnen nemen, denkt de PvdA in Fryslân.

Woordvoerder Fryske Taal en Kultuer Ingrid Wagenaar: “Hyltiden mear drage bysûndere eveneminten by oan de kulturele belibbing fan boargers. De museumnacht yn Amsterdam is dêr in moai foarbyld fan. Lykas de ‘48 uur cultuur van Den Haag’ en sa binne der noch wol mear foarbylden te neamen.” In januari vond ook de eerste Museumnacht in Heerenveen plaats. Wat de PvdA betreft wordt dat uitgerold over heel Fryslân.

Elk jaar openen Amsterdamse musea op de eerste zaterdag van november hun deuren tijdens de Museumnacht. De deelnemende musea stellen tijdens Museumnacht van 19.00 tot 02.00 uur de deuren open voor bezoekers. Wagenaar: “Fryslân kin sa’n boost ek prima oan, alhiel yn it ramt fan Kulturele Haadsted 2018”. De PvdA wil dat niet alleen wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn, maar wil ook duidelijkheid over eventuele financiële consequenties. De PvdA wil daarom dat het college ook de mogelijkheden voor externe financiering onderzoekt.

Wagenaar: “Dúdlik mei wêze dat de finansjele lêsten foar it organisearjen fan sa’n evenemint net yn haadsaak by de musea lizze meie.”