Elkenien moat him feilich fiele om it Frysk te prate

Door Provinciale Staten op 15 december 2021

De PvdA doet vandaag samen met D66, het CDA en FvD het voorstel om als Staten uit te spreken”dat elkenien wolkom is om de Fryske taal te praten, likefolle it nivo fan kennis fan de Fryske taal” en om beter te meten welk effect het volgen van een cursus Fries heeft op het gebruik van het Fries. Lees hier de vertaling van haar hele spreektekst 👇

Voorzitter,

Een nieuwe taal proberen te spreken. Met handen en voeten je proberen te redden in het buitenland. Vaak wordt het gewaardeerd wanneer je in die andere taal iets probeert te bestellen op bijvoorbeeld het terras. En aan het eind van je vakantie altijd wel met een paar nieuwe woorden op zak naar huis.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat gevoel in Fryslân niet altijd heb. Het lijkt hier soms wel andersom. Spreek de taal pas als je die volledig beheerst, anders heb je al snel een correctie van een taaltijger aan je broek.

Maar ..  we vragen aan nieuwe Nederlanders toch ook niet om de taal pas te spreken wanneer deze volledig ABN of foutloos is? We leren de taal door het te gebruiken, niet door het alleen op te schrijven.

En dit geld voor ons allemaal, toerist in Fryslân, iemand die de taal nieuw geleerd heeft of er zelf mee is opgegroeid. Bedenk voor jezelf? Spreek ik altijd Fries wanneer dit kan, of ga ik voor de veiligheid ook wel eens over op het Nederlands. En als iemand probeert de Friese taal tegen mij te spreken, omarm ik dat?

Zeggen kunnen of kunnen zeggen, zonder het gebruiken blijft het altijd in het onzekere, voorzitter.

Ik denk dat we daar in Friesland nog veel winst kunnen behalen. Door samen uit te spreken dat het goed is om het gewoon maar te proberen.

We vragen met deze motie vreemd vandaag aan PS uit te spreken dat wij stimuleren dat iedereen de Friese taal gebruikt, ongeacht het taalniveau. Daarnaast vragen we aan GS om te kijken naar het effect van het volgen van een Friese cursus of lesprogramma. Hoe ervaren deze mensen het gebruik van de Friese taal? We vragen GS om deze uitkomsten te gebruiken in het verder stimuleren van de Friese taal.

Tot slot voorzitter,

Ik wil graag een oproep doen aan iedere Fries om iedereen die de Friese taal wil leren, te stimuleren deze ook te spreken, op je werk of op een verjaardagsfeestje. We maken allemaal wel eens een ‘flatertje’ maar de grootste flater van ons allemaal zou zijn als we uit angst voor flaters de taal niet meer gaan gebruiken.

En laten we dan vandaag in deze Staten hier ook mee beginnen. Met het aannemen van deze motie, maar ook met het stimuleren van elkaar om hier wat vaker fries te spreken.

Laten we onze ‘iepen mienskip’ nog meer in zijn kracht zetten.