PvdA stelt vragen over invloed wegwerkzaamheden op drukte treintraject Leeuwarden-Groningen

Door Provinciale Staten op 27 maart 2024

PvdA-Statenlid Edou Hamstra heeft vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de mogelijke invloed van wegwerkzaamheden op de drukte in het treintraject tussen Leeuwarden en Groningen. Door de werkzaamheden aan de ring aan de zuidkant van Groningen is de stad de komende vijf maanden minder goed bereikbaar per auto, waardoor het gebruik van de trein naar verwachting toeneemt. “Wij krijgen het signaal van reizigers dat de trein drukker is. Wij benutten natuurlijk graag alle kansen om meer mensen gebruik te laten maken van het ov, maar wij vinden het wel belangrijk dat het prettig blijft om met de trein te reizen”, reageert Hamstra.

Ze wil daarom weten of het college op de hoogte is van de groeiende reizigersaantallen op het traject Leeuwarden-Groningen en of er gesprekken zijn met Arriva om eventuele extra inzet te realiseren. Ook wil zij weten of er verwacht wordt dat de drukte op dit traject verder zal toenemen vanwege de wegwerkzaamheden in Groningen.

Hamstra roept het college op om samen met Arriva de vervoersbewegingen naar Groningen extra in de gaten te houden en te zorgen voor een prettige reiservaring.

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten