12 maart 2014

PvdA op bezoek bij UWV en werkplein Leeuwarden

In de provincie Fryslân waren jaren terug nog tientallen arbeidsbureau’s te vinden. Jaren later werd de naam gewijzigd in UWV en verdwenen in verschillende dorpen en steden de kantoren.Vandaag de dag is alleen in Leeuwarden nog een vestiging van het UWV en daar was de PvdA Statenfractie samen met de fractie van de PvdA in Leeuwarden op bezoek. Ook wethouder Andries Ekhart kon gepassioneerd over het onderwerp vertellen.

De Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met de zevende Nota van wijziging van de Wijziging van de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening, de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten en enige andere wetten gericht op bevordering deelname aan de arbeidsmarkt voor mensen met arbeidsvermogen en harmonisatie van deze regelingen. Ook allemaal zaken waar het UWV op dit moment mee te maken heeft.

Op het UWV werd door de afgelopen kabinetten flink bezuinigd. Dat heeft als gevolg dat mensen die een uitkering aanvragen in eerste drie maanden geen fysiek contact meer met het UWV hebben. Om kosten te besparen wordt in die periode alles via internet of per post afgedaan. Een afspraak plannen is nog wel mogelijk en alleen op dinsdagmiddag is er nog vrije inloop. Dat de PvdA nu in het kabinet zit, zorgt voor rust en duidelijkheid bij het UWV zo werd aangegeven. Ook de bezuinigingen worden daardoor iets verzacht. Op de vrijdagmiddag kregen de aanwezige Statenleden en raadsleden zo een heleboel informatie over de UWV als organisatie en veel zaken daar omheen.