10 december 2014

PvdA neemt verantwoordelijkheid, stemt tegen windreferendum

“Met een referendum zetten we ons als Fryslân buitenspel”, dat antwoordt fractievoorzitter Remco van Maurik op de vraag waarom de PvdA tegen het referendum over windmolens stemt. “We zijn absoluut vóór het luisteren naar de burgers, maar als wij nu geen verantwoordelijkheid nemen beslist Den Haag waar de windparken in Fryslân komen. Het verzoek voor een referendum is daarom een leeg voorstel.”

Grote betrokkenheid
Dat de fractie tegen het referendum stemt wil niet zeggen dat het de betrokkenheid van supporters en de initiatiefnemers niet waardeert. “Het verzoek getuigt van grote betrokkenheid”, zo legt Van Maurik uit, “en het makkelijkste is om gewoon ‘ja’ te zeggen, maar daarmee ontlopen we onze verantwoordelijk.” In de afgelopen maanden en jaren is er aandachtig geluisterd naar de mening van de Friese bevolking. Zo zijn de inspraakavonden en hoorzittingen druk bezocht. Daarnaast neemt de PvdA alle ontvangen reacties en berichten zorgvuldig mee in de overwegingen voor het windbesluit. Voor dit besluit heeft Provinciale Staten tot 1 januari de tijd gekregen. Met een referendum wordt die datum echter ruim overschreden.

Niet referendabel
De vraag die de PvdA zichzelf heeft gesteld is: wat voegt een referendum toe? Van Maurik geeft aan dat een referendum geen eerlijke vraag oplevert. “Het besluit tot plaatsing is door de Staten al democratisch genomen. De vraag waar de windmolens moeten komen zal nu voor 1 januari genomen moeten worden anders zet het Rijk ze naar eigen inzicht neer. Tevens heeft de landsadvocaat aangegeven dat het besluit niet referendabel is.” Volgens Van Maurik is en blijft het een “lastig en moeilijk” besluit waar de windmolens moeten komen. Maar de PvdA is van mening dat het belangrijkste is dat niet het Rijk maar Fryslân zelf beslist. Dit kan alleen als er woensdag 17 december een besluit wordt genomen. UPDATE: met 22 stemmen ‘tegen’ komt er geen referendum over windmolens in Fryslân.