Door Provinciale Staten op 15 mei 2015

PvdA mist ambitie en banen in coalitieakkoord

“Het coalitieakkoord ademt voortzetting van het beleid van het vorige college. Toch aarzelt de nieuwe coalitie om op belangrijke onderdelen door te pakken.” Dat zegt Remco van Maurik in een eerste reactie. “Het lijkt meer op een opsomming van losse wensen en verlangens dan op een visie voor de toekomst van Fryslân. Dat kost banen.”

Gewenste resultaten
“Wat opvalt bij de veertig gewenste resultaten is dat een deel al is behaald of een beschrijving is van bestaand beleid. Op andere punten aarzelt de coalitie.” Als voorbeeld noemt Van Maurik de universiteit in Fryslân. “De coalitie wil nogmaals een haalbaarheidsonderzoek terwijl de cijfers al beschikbaar zijn. Nu niet doorpakken betekent een vertraging van minimaal een jaar en dus banen. Een gemiste kans. Het is voor Fryslân van belang dat we inzetten op de toekomst. Onderwijs over de gehele breedte en het aansluiten ervan op de arbeidsmarkt moeten centraal staan.” Ook op het gebied van duurzaamheid mist de PvdA ambitie. Van Maurik: “De verrommeling van het Friese landschap blijft als er geen windmolens worden gesaneerd. En door niet deel te nemen aan ‘Windpark Fryslân’ gaan andere partijen met de winst aan de haal.”

Snel een uitvoeringsprogramma
Het akkoord is volgens Van Maurik duidelijk leesbaar, maar inhoudelijk betitelt hij het als vaag en op onderdelen nietszeggend. “Zo is de financiële onderbouwing slechts zes regels en is het onduidelijk hoe het gelezen moet worden. Het is aan de coalitie om snel met een uitvoeringsprogramma te komen.” Tevreden is de PvdA over het feit dat de ambities voor culturele hoofdstad worden doorgezet. Van Maurik: “Het moet een feest voor iedereen worden waarmee we Fryslân op de kaart zetten. Het moet een blijvend economisch effect hebben.” Ook benadrukt de PvdA dat de aandacht voor het midden- en kleinbedrijf als banenmotor terecht is.