Door In het nieuws op 19 juli 2017

PvdA initiatief ‘Dichter fan Fryslân’ in november verkozen

LEEUWARDER COURANT — Wat de Dichter des Vaderlands voor Nederland is, wil de provincie voor Friesland. Een eigen dichter die de actualiteit verwoordt. ,,Waar worden we stil van? Wat doet onze harten bonzen? Waar worden we domweg kwaad over? Wat stemt tot nadenken?’’, vraagt de provincie in haar oproep. De Dichter fan Fryslân zal persoonlijke, maar ook algemeen-maatschappelijke onderwerpen uit de actualiteit bij een breed publiek onder de aandacht brengen. In dichtvorm.

Tot 10 september van dit jaar kunnen belangstellenden zich kandidaat stellen. De jury, bestaande uit Tamara Schoppert, Obe Alkema en Peter van Lier, bepaalt wie de titel Dichter fan Fryslân mag dragen. Zij maken dit op 24 november bekend. Degene in functie schrijft zes tot tien gedichten per jaar bij ,,een zelfgekozen gelegenheid of actuele gebeurtenis’’. Hij of zij krijgt hiervoor een vergoeding van 2500 euro, en 250 per gedicht. De benoeming is voor twee jaar. De uitvoering van het project is in handen van de Afûk.

De verkiezing van de ‘Dichter fan Fryslân’ is een initiatief van de PvdA Steatefraksje.