8 november 2012

PvdA in Fryslân tevreden met regeerakkoord

De PvdA in Fryslân is over het algemeen tevreden met het regeerakkoord dat gesloten is tussen PvdA en VVD. Dat liet voorzitter Martin Schellenberg weten aan Omrop Fryslân. Het regeerakkoord met de titel ‘Bruggen slaan’ werd in record-tempo afgesloten en wil ‘niet verlammen door verschillen of het tegenhouden van plannen’. De Partij van de Arbeid kiest ervoor om Nederland sterker en socialer uit de crisis te laten komen. Dat doen we door de rekening van de crisis te betalen, haar eerlijk te verdelen en een volgende crisisrekening te voorkomen. Dit is geen gemakkelijk regeerakkoord. Het is een regeerakkoord dat een grote impact zal hebben op vrijwel iedereen in Nederland. Voor Fryslân zijn er nog wel enkele bedenkingen bij het akkoord.

Sterke troef in handen
In het nieuwe akkoord wordt bijvoorbeeld gesproken de vorming van vijf landsdelen. De provincie Friesland zal ‘onverkort vasthouden’ aan haar zelfstandigheid. Dat zegt het Friese College van Gedeputeerde Staten vandaag in een reactie op de kabinetsplannen voor de vorming van vijf landsdelen. Ook pleit Friesland ervoor om het platteland te ontzien als het gaat om gemeentelijke herindeling. Het kabinet streeft naar gemeenten met minstens 100.000 inwoners. Maar in dunbevolkte gebieden zouden die minder groot mogen zijn, vindt het college. Gedeputeerde Jannewietske de Vries liet weten dat Fryslân met haar Fryske Taal en Kultuer een sterke troef in handen heeft.

Geen halfslachtige oplossingen
Voorzitter Martin Schellenberg van de PvdA in Fryslân vindt het met name een goede zaak dat er geen halfslachtige oplossingen in het akkoord staan. Het versoberen van de WW en inperken van de ontslagvergoedingen is volgens Schellenberg wel een pijnpunt. Ook de publieke omroepen moeten opnieuw inleveren. Voor Omrop Fryslân zou dat neer kunnen komen op enkele miljoenen euro’s bezuiniging.