4 maart 2014

PvdA Fryslân tegen molen bij elk dorp

Dorpen met een windmolen mogen die houden. Andere plaatsen moeten, als zij een molen willen, een plek zoeken in een windpark. De grootste fractie in Provinciale Staten, de PvdA, voelt er niets voor dat alle dorpen die dat willen een windmolen bij de eigen bebouwing neer mogen zetten.

Vijftig plaatsen hebben daar vorig jaar in een brief om gevraagd. De sociaaldemocraten juichen het toe dat bewonerscoöperaties in dorpen en stadswijken participatie nastreven in windmolens en andere vormen van schone energie. Maar dat moet dan gebeuren door samen met anderen deel te nemen in nieuwe windparken. ,,Landschappelijk is het niet mooi als elk dorp een eigen molen zou hebben. Dat heeft onze voorkeur niet’’, zegt fractievoorzitter Remco van Maurik. ,,Je moet dan zien of je de mensen ertoe kunt verleiden om mee te gaan in clustering in parken.

Bovendien worden de molens groter. Eén molen kan meerdere dorpen bedienen. Plaatsen die al over een turbine beschikken, hebben een ,,planologisch recht’’ om een molen te houden. ,,Afpakken kan niet’’, zegt fractiegenoot Tjerk Voigt. De PvdA ziet het liefst dat ook deze dorpen meegaan in clustering. De PvdA’ers erkennen dat er bewonersgroepen zijn die ‘hun’ molen graag in het zicht hebben. ,,Maar dat kan ook met een webcam.’’ Hoeveel windparken er op het vasteland verschijnen, staat nog niet vast. Dit jaar wordt onderzocht waar dat haalbaar is. Eind 2014 of begin 2015 hakken provinciale staten er knopen over door.

Met de rijksoverheid is afgesproken dat Friesland ruimte moet scheppen voor 530,5 megawatt aan opgewekt vermogen door windmolens. Van de PvdA-fractie hoeft het daarbij niet te blijven. Als er goede plannen zijn waar genoeg steun voor is, is meer ook mogelijk, stellen Van Maurik en Voigt. Daar zijn dan wel voorwaarden aan verbonden. De eerste is dat de bouw van nieuwe molens moet leiden tot het opruimen van oude exemplaren. Een tweede is dat de Friese samenleving erin moet kunnen participeren. Wijken en dorpen die dat willen maar niet weten hoe ze dat moeten doen, moeten voor informatie terecht kunnen bij de provincie, vinden Van Maurik en Voigt.

Volgens de PvdA’ers worden die doelen onvoldoende gehaald als er in het IJsselmeer geen windpark komt. ,,Dat is nodig om echt meters te maken’’, stelt Voigt. In het IJsselmeer ontstaat op papier ruimte voor 400 megawatt aan windenergievermogen. De gemeenteraad van Súdwest-Fryslân is er vooralsnog fel op tegen.

Dit artikel geschreven door Atze Jan de Vries verscheen op 5 maart 2014 in de Leeuwarder Courant.