27 juni 2014

PvdA Fryslân bezoekt Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Makkum

In het kielzog van gedeputeerde Hans Konst bezochten Statenleden Riek van der Vlugt, Tjerk Voigt en Henni van Asten op 26 juni de scheepswerf van Koninklijke De Vries Scheepsbouw. In Makkum vergaapten ze zich aan de meest exclusieve jachten voor de superrijken van de wereld. Maar waar ze pas echt van onder de indruk waren was de trots van deze werf: een eigen bedrijfsschool.

Verantwoordelijkheidsgevoel
Directeur Sijbrand de Vries, vierde generatie scheepsbouwer, presenteerde zijn bedrijf vol trots. Op de scheepswerf worden jachten gebouwd met een lengte van 44 -97 meter. Van de economische crisis heeft dit bedrijf geen last. En dat is van grote waarde voor de werkgelegenheid in Makkum en omgeving. Het bedrijf voelt zich verantwoordelijk voor de regio. Door de bedrijfsschool levert het hieraan een actieve bijdrage. In nauwe samenwerking met de afdeling Maritieme Techniek van ROC Friese Poort in Sneek worden hier 25 leerlingen opgeleid tot meubelmaker/scheepstimmerman, jachtschilder of metaalconstructeur. Op deze manier probeert het bedrijf de kwaliteit van het technisch onderwijs en de doorstroom van technici op pijl te houden.

Ambities
De PvdA-politici spraken ook met enkele leerlingen. Deze jongens en meiden vinden het prachtig om zo’n mooi vak te leren. Pvda Fryslân zal De Vries Scheepsbouw de komende tijd blijven volgen. In de politiek, bij de discussie over een nieuwe grote sluis bij Kornwerderzand. Maar ook om te lezen of de beste leerling timmerman van Nederland – afkomstig van de werf – ook internationaal goed presteert en of de titel Wereldkampioen Solar Challenge kan worden geprolongeerd. Voor de toekomst van het bedrijf heeft De Vries in ieder geval grote ambities. Hij wil de bedrijfsschool uitbreiden naar andere bedrijven in de scheepsbouw, metaalbedrijven en dergelijke. De collega-bedrijven die ook aanwezig waren bij dit bezoek zagen in ieder geval het succes van een sterke wisselwerking tussen theorie, praktijk en kwaliteitsverbetering op de werkvloer.

Laatst bijgewerkt: Dinsdag 1 juli 2014