11 april 2013

PvdA-fractie brengt bezoek aan OM

Vrijdagmorgen bracht een deel van de PvdA-Statenfractie samen met een deel van de raadsfractie uit Leeuwarden en Tweede Kamerlid Lutz Jacobi een bezoek aan het Openbaar Ministerie in Leeuwarden. Onderwerp van gesprek was natuurlijk het naderende vertrek van het Openbaar Ministerie van Leeuwarden naar Groningen. Alle zestig medewerkers van het openbaar ministerie bij de rechtbank in Leeuwarden verhuizen naar Groningen. In Leeuwarden blijven alleen nog tien werkplekken over.

Uit cijfers van de provincie Fryslân blijkt dat er in 2011 ongeveer 5200 banen van het Rijk in Fryslân waren. In Fryslân gaat het dan onder andere om veel banen bij het CJIB, banen bij Defensie, Justitie en de Belastingdienst. De PvdA Statenfractie blijft de situatie rond die Rijksdiensten goed in de gaten houden. Provinciale Staten namen recent een motie aan die Gedeputeerde Staten oproept alles in het werk stelt om het recente verlies van hoogwaardige arbeidsplaatsen te compenseren.

Tijdens het werkbezoek werd ook het veiligheidshuis Fryslân bezocht. In een Veiligheidshuis werken instanties op één locatie samen aan opsporing, vervolging, berechting en hulpverlening. Het doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit. De ketenpartners signaleren problemen, bedenken oplossingen en voeren die samen uit. Werkprocessen worden op elkaar afgestemd, zodat strafrecht en zorg elkaar aanvullen.