2 februari 2024

PvdA foar Fryslân – op Vlieland

Wethouder Roel de Jong nam Statenleden Klaas Zwart en Jaap Stalenburg een dag mee langs aansprekende projecten op Vlieland. Veel van de opgaven die op het eiland spelen, uiten zich net wat anders dan op het vasteland. Daarom nam De Jong ons mee naar verschillende plekken om te laten zien wat er speelt op het eiland op het gebied van wonen, zorg, toerisme, de veerbootconcessie, energie en duurzaamheid, het oefenterrein van Defensie bij Vliehors en het Iepen Mienskipsfûns.
🚢Met burgemeester Michiel Schrier bespraken wij wat er op het eiland speelt. We hebben onder andere gesproken over het belang van een betaalbare veerboot voor eilanders bij de nieuwe concessie, de uitdagingen om vakantie vieren op het eiland betaalbaar te houden voor iedereen, het plaatselijke zwembad, de woningnood en de extra kosten om te bouwen op een eiland.
⚡️Kim Ender en Liliane van Randen van het project Duinwijck gasvrij lieten het warmtenet zien dat 39 huishoudens in hun wijk op het eiland duurzaam verwarmt. Met warmte die wordt opgeslagen in de bodem. Zij vertelden ons meer over waar ze als klein lokaal project tegenaan lopen nu het warmtenet actief is. ‘Zodra een project als deze actief is en de financieringstermijn voorbij, vindt er geen nazorg plaats en kom je voor bijna geen subsidie meer in aanmerking.’ Dat is zonde, want de mensen die betrokken zijn bij proeftuinen als deze moeten de ambassadeurs worden bij de warmtetransitie.
👩‍⚕️Tiny van der Hoek van de Kwadantgroep liet zien hoe mensen die zorg dichtbij nodig hebben toch op Vieland kunnen blijven wonen. In de Boswijk, dat samen met de gemeente is gebouwd, staan zorgvilla De Ton en verschillende appartementen waar inwoners die zorg nodig hebben terecht kunnen. Daarbij is het vinden van genoeg personeel, dat zelf ook een geschikte woning op het eiland moet vinden, de grootste uitdaging.