PvdA en SP willen brede kijk op beslissing ziekenhuisfusie: ‘Dit besluit gaat de hele provincie aan’

Door Provinciale Staten op 26 maart 2024

De Statenfracties van de PvdA en SP vragen gedeputeerde Femke Wiersma (BBB) om als provincie samen met gemeenten een regierol op zich te nemen bij de besluiten over de toekomst van het Friese zorglandschap. Vorige week verscheen het onderzoek van Planburo Fryslân over de gevolgen van een fusie. “Dat onderzoek laat zien dat een fusie grote gevolgen heeft voor de Friese mienskip. Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar de gevolgen voor de ziekenhuizen, maar voor de bredere samenleving. Een fusie kan bijvoorbeeld voor nieuwe problemen zorgen bij de bereikbaarheid van het ziekenhuis of binnen het lokale zorgnetwerk”, reageren woordvoerders Daan Olivier (PvdA) en Hanneke Goede (SP). Volgens hen beïnvloedt een beslissing daarom het hele zorgnetwerk binnen Fryslân. De provincie moet er samen met gemeenten op toezien dat dit wordt meegewogen.

Provincie belangrijk voor bereikbare zorg

Het onderzoek maakt duidelijk dat er breder gekeken moet worden naar de gevolgen van de plannen. En dat het belangrijk is om de beslissing over een fusie met alle betrokken partijen te maken. “Er is nauwelijks bewijs dat een fusie leidt tot betere zorg. Terwijl de bereikbaarheid, het bestaande zorgveld, de banen en de toegankelijkheid van de zorg onder druk komen te staan. De provincie kan ervoor zorgen dat dit wordt meegenomen in het besluit’, zeggen Olivier en Goede. De provincie gaat ook over de provinciale wegen en het openbaar vervoer in Fryslân. Daarmee draagt de provincie een grote verantwoordelijkheid voor de bereikbaarheid van de Friese ziekenhuizen. Vanuit die verantwoordelijkheid willen PvdA en SP dat de provincie meekijkt naar de bereikbaarheid van de ziekenhuiszorg in de verschillende scenario’s. Volgens de partijen zijn de uitdagingen in de zorg groot. “Maar dit vraagstuk moet breder bekeken worden dan alleen vanuit het perspectief van de ziekenhuizen.” Daarom verlangen zij van Wiersma dat de provincie samen met alle belanghebbenden werkt aan een visie op toekomstbestendige zorg.