PvdA dringt aan op samenwerking voor duurzame garnalenvisserij op het Wad

11 april 2024

Christa Oosterbaan, Statenlid van de PvdA Fryslân, heeft vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten (GS) over de huidige situatie van de garnalenvisserij in de Waddenzee: “Zij vrezen voor hun voortbestaan.”

Na het verlopen van de laatste vergunning opereert de garnalenvisserij binnen een gedoogconstructie die door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is afgegeven. Natuurorganisaties hebben bij de rechter beroep aangetekend tegen deze constructie, wat de toekomst van de garnalenvisserij onzeker maakt.

Oosterbaan reageert: “Deze kleinschalige visserij, vaak familiebedrijven, is kenmerkend voor de gemeenschap op de Waddeneilanden en kustgemeenten. Wij vinden het van belang dat er voor deze kleine familiebedrijven een toekomst is. De PvdA hecht grote waarde aan bescherming van de natuur in het Waddengebied. Dat moet én kan in balans zijn met de grote waarde van de cultuur en tradities in dit gebied.”

Oosterbaan betreurt het daarom als deze partijen tegenover elkaar komen te staan bij de rechter en ziet graag dat natuurorganisaties en de visserij weer om tafel gaan om een plan te maken voor behoud en versterking van de natuurwaarden én een duurzame visserij. Ze wil dat het college aan de minister van LNV vraagt om gezamenlijk met deze partijen een plan te maken. En dat het college of de Commissaris van de Koning in zijn rol als voorzitter van het Omgevingsberaad Waddengebied een bemiddelende rol speelt bij het aan tafel krijgen van de verschillende partijen.