22 januari 2014

PvdA blijft tegenstander van Gentech

Provinciale Staten van Fryslân hebben woensdag 22 januari 2014 Fryslân ‘gentechvrij’ verklaard. De PvdA Statenfractie in Fryslân had bij het bespreken van de Landbouwagenda 2011 – 2013 samen met Grienlinks en SP al een amendement ingediend dat er eerst geen ruimte zou zijn voor genetisch gemodificeerde landbouw. In september 2012 werd er een expertmeeting over het onderwerp gehouden, woensdagmiddag lag het onderwerp opnieuw op tafel. Woordvoerder Riek van der Vlugt: “Sa lang at wy as PvdA gjin sicht ha op in feilige teelt fan GG gewaaks op langere termyn, en it brûken fan oanheakjende bestridingsmiddels dy ’t resistenje opleverje, wolle wy yn Fryslân gjin romte jaan oan GM teelt. Wy wolle hjir gjin ‘onomkeerbare’ negatyve effekten fan GG-gewaaks.”

In de uitspraak van de Staten staat dat ‘de provincie zich uitspreekt tegen de teelt van genetisch gemodificeerde gewassen op proefvelden en in commerciële teelt en zich in die zin dus uitspreekt voor een gentechvrij Fryslân’. Het voorstel kreeg een meerderheid van de stemmen achter zich van GrienLinks (Fries voor GroenLinks), SP, PvdA, FNP (Frysk Nasjonale Party), D66 en ChristenUnie. VVD, PVV en CDA stemden tegen. “It giet hjir om in hiel wêzenlike en prinsipiele kwestje. Hoe gean wy mei ús ierde om. Te begjinnen yn Fryslân”, aldus woordvoerder Riek van der Vlugt.