PvdA wil opheldering over Van Gansewinkel

Door In het nieuws op 16 november 2017

De PvdA, VVD en de ChristenUnie in Provinciale Staten willen weten waarom er geen extra controles worden uitgevoerd bij afvalverwerker Van Gansewinkel in Drachten. De partijen stellen daarover schriftelijke vragen aan gedeputeerde Michiel Schrier, naar aanleiding van een artikel in het Friesch Dagblad. Deze krant meldde dat het bedrijf zowel in 2014, 2015 als 2016 na verschillende inspecties op de vingers is getikt vanwege overtredingen en geconstateerde verbeterpunten. Van Gansewinkel is een van de tien bedrijven in Fryslân die vallen onder het besluit risico’s zware ongevallen.

Geen extra toezicht

De PvdA wil opheldering van gedeputeerde Michiel Schrier. Onder meer over waarom de provincie geen extra toezicht instelde bij Van Gansewinkel nadat het bedrijf drie jaar achtereen door de inspectie op de vingers is getikt, en waarom Schrier niet op vragen van het Friesch Dagblad wilde reageren. De partij maakt zich vooral zorgen over de herhaling van overtredingen in 2014, 2015 en 2016.

Fragmenten uit het artikel ‘Politiek wil ingrijpen bij Van Gansewinkel’ (Friesch Dagblad, 16 november 2017)

PvdA stelde schriftelijke vragen n.a.v. het artikel ‘Van Gansewinkel jaarlijks de fout in bij inspecties’ (Friesch Dagblad 5 november 2017)

Hetty Janssen

Statenlid