Motie van afkeuring voor stopzetten aankoop natuur

Door Provinciale Staten op 4 april 2018

De PvdA diende vorige week samen met GroenLinks en andere oppositiepartijen een motie van afkeuring in tegen gedeputeerde Johannes Kramer (FNP). Aanleiding was het stopzetten van grondaankopen voor nieuwe natuur. Fractievoorzitter Remco van Maurik noemde de argumenten van Kramer, dat het zou gaan om een voorzorgsmaatregel en een tijdelijke aankoopstop, krom. “Dit voelt alsof u achter de rug van de Staten om besluiten neemt die lastig en ernstig zijn”, zei Van Maurik. Kramer maakte excuses dat hij de Statenleden niet eerder informeerde.

Verkeerde volgorde

De aankoop van grond voor natuur is vooralsnog in vier gebieden stil gelegd: Achtkarspelen-Zuid, de Alde Feanen, beekdal Koningsdiep en beekdal Linde. De oppositiepartijen zeiden dat gedeputeerde Kramer hiertoe niet op eigen houtje had mogen besluiten en dat hij brak met beleid dat vier maanden geleden nog door Provinciale Staten is bekrachtigd. “Een verkeerde volgorde van besluitvorming”, werd het genoemd. Een meerderheid behaalde de motie van afkeuring uiteindelijk niet.

Hetty Janssen

Statenlid