Door Provinciale Staten op 14 april 2023

Jaarverslag Statenfractie 2022

De afgelopen vier jaar hebben we intensief samengewerkt en is deze fractie een hecht team geworden. Het waren bijzondere jaren, grotendeels tijdens de coronacrisis waardoor we veel vanuit huis moesten organiseren. Ik ben dan ook ontzettend trots op ons team dat het gelukt is de verbinding te leggen en concreet te werken aan een duurzaam en sociaal Fryslan.

Dit deden we het afgelopen jaar onder andere door een deel van de winst uit het windpark Fryslân vrij te maken voor het verduurzamen van woningen en voor energiecoaches die mensen helpen met besparen van energie. Samen met de Wetterskipsfractie is er gewerkt aan een subsidieregeling die de inwoners met funderingsschade in het veenweidegebied helpt bij het herstel. Deze gedupeerden komen nu eindelijk een stap verder.

Het was ook het aanloopjaar richting de verkiezingen. Het jaar waarin ik het fractievoorzitterschap heb mogen overnemen van Hetty en lijsttrekker werd. Ik ben haar enorm dankbaar voor haar steun en wijze lessen. Als fractie hebben we haar dan ook samen met Douwe een sociaaldemocratische onderscheiding gegeven, ‘de gouden roos’, als dank voor haar inzet.

Ik ben ook Anne, Erik, Jan en Jaap enorm dankbaar voor het vertrouwen en de vele ondersteuning, in het fractiewerk en in de campagne. Tot de laatste vergadering hebben zij mooie resultaten bereikt voor onze inwoners, die jullie in dit verslag kunnen lezen. We gaan Anne, Erik, Jan en Hetty ontzettend missen maar weten zeker dat we ze op andere plekken in de partij weer tegen gaan komen.

Ik kijk er naar uit om samen met de nieuwe fractie verder te bouwen aan het werk dat met de vorige fractie is ingezet. Dit doen we graag samen met onze leden en onze inwoners. We moeten ‘Oan de Bak’ voor een sociale, duurzame leefbare toekomst waarin iedereen gezond en gelukkig oud kan worden.

Edou Hamstra
april 2023