Belangen Friezen in Windpark Fryslân moeten helder zijn

Door Provinciale Staten op 27 januari 2018

Het voorgenomen besluit van de oprichting en governance van Fryslân Hurde Wyn B.V., daarover debatteerde Provinciale Staten woensdagavond. Simpelweg komt het erop neer dat de Statenleden hun wensen en bedenkingen mochten uitten over de organisatie die de provincie Fryslân opricht om € 127 miljoen te investeren in Windpark Fryslân. Fractievoorzitter Remco van Maurik hamerde, net als eerder dit jaar, op het belang van deelname door de Friese bevolking en het instemmen met de bestuurlijke organisatie van de bv in plaats van het voor kennisgeving aannemen. “Die discussie moet hier, in de Statenzaal, plaatsvinden.” Op beide punten kreeg hij gelijk. Over de deelname in het windpark door Friese burgers en dorpen zal op een later moment nog discussie en besluitvorming plaatsvinden.

Friese belangen

“Wij stemmen in met Fryslân Hurde Wyn om de verbinding van inwoners en gemeenschappen met duurzame energie in de regio te versterken”, benadrukte Van Maurik. Hij vroeg gedeputeerde Sander de Rouwe op te helderen hoe hij als aandeelhouder de belangen van de Friese bevolking gaat behartigen. “Wij verwachten dat u ons als Provinciale Staten informeert over uw bedoelingen met betrekking tot toerisme, werkgelegenheid, goed werkgeverschap, de inzet Friese bedrijven, enzovoort.” Dat het windpark door juridische vertraging mogelijk pas vanaf 2021 in werking kan gaan, noemde Van Maurik „jammer”. Het heeft namelijk als gevolg dat de opbrengsten uit de investering ook naar achteren worden geschoven. “Daar leggen we ons maar bij neer”, aldus de teleurgestelde fractievoorzitter.