Door Verkiezingen 2017 op 17 januari 2017

Oosterbaan weerstaat aanval PvdA-Kamerlijst

LEEUWARDER COURANT — De Terschellingse Christa Oosterbaan heeft haar twintigste plek op de kandidatenlijst van de PvdA voor de Tweede Kamer veiliggesteld. Dat was nog flink zweten, want tijdens het partijcongres in Utrecht werd er zondagmiddag vanuit de Randstad een poging gedaan om haar plaats in te ruilen met die van huidig Kamerlid Amma Asante (36). Er volgde een stemming, die met 76 procent ruim werd gewonnen door Christa Oosterbaan.

Tijdens het congres werden zondagmiddag de eerste negentien plaatsen op de PvdA-kandidatenlijst zonder morren vastgesteld. Precies bij Oosterbaan begon een tijdrovend ledenspel met het indienen van tegenkandidaten, mondelinge oproepen en stemmingen. Hieraan konden ook de leden thuis meedoen.

Vanuit Friesland klommen Joop van den Berg (Heerenveen) en Trees Flapper (Drachten) op het podium. Ze wilden, wetend van de naderende aanval uit het Westen, de lijst ongewijzigd laten vaststellen, maar dit bleek statutair niet mogelijk. Asante is deels opgegroeid in De Bijlmer. Vanuit deze afdeling kwam de poging om Oosterbaan van plek twintig te verdrijven. De Terschellingse kreeg publieke steun van onder anderen de Rooie Vrouwen, de afdeling Groningen en haar eigen eilander afdeling