5 augustus 2013

Naar een andere woningmarkt

Het kabinet voert historische hervormingen door op de woningmarkt. De hypotheekrenteaftrek wordt ingeperkt, er moet voortaan volledig worden afgelost zodat mensen weer bezit opbouwen. De belastingaftrek wordt verregaand ingeperkt. Scheefwonen wordt aangepakt, corporaties gaan terug naar de kerntaak, en moeten zuiniger gaan werken. Daar is de Partij van de Arbeid trots op. We hebben het volste vertrouwen dat de Nederlandse woningmarkt op termijn weer gezond wordt. Maar we zijn er nog lang niet.
De afgelopen weken is veel onduidelijkheid ontstaan over met name huurwoningen en de rol van woningcorporaties. Er is nog geen keuze gemaakt over de precieze invulling van de verhuurderheffing. Naar de media gelekte stukken over de taken van woningcorporaties en de sociale woningvoorraad creëren onzekerheid bij huurders en bouwers.
In de Tweede Kamer  heb ik een debat met minister Blok duidelijk gemaakt dat we snel een heldere keuze moeten maken over de vastgelopen huurmarkt. En ik heb daarbij aangegeven welke uitgangspunten de PvdA heeft: de sociale woningvoorraad blijft in stand, huren blijven betaalbaar, en voor Prinsjesdag komen we met een pakket maatregelen om de bouw te stimuleren.
De PvdA zet sociale huurwoningen niet in de uitverkoop. Wilde plannen voor een juridische splitsing van woningcorporaties steunen wij niet. Daar zitten veel teveel financiële risico’s aan. Uitspraken die suggereren dat de woningvoorraad wel kleiner kan accepteren wij niet. Want zo hebben wij het niet afgesproken in het regeerakkoord. Nederland kent zo’n 3 miljoen huishoudens die behoefte hebben aan een betaalbare (sociale) huurwoning. Die groep groeit, en er is nu al een tekort aanbetaalbare woningen. We moeten dus als de wiedweerga bijbouwen.
Er is nog geen keuze gemaakt over hoe de verhuurderheffing precies wordt ingevuld. Dat zorgt voor onzekerheid voor bouwers en woningcorporaties. Voor Prinsjesdag willen we duidelijkheid van het kabinet. Wat de PvdA betreft zijn de meeste woningcorporaties in staat om de heffing te betalen door scheefwonen aan te pakken, efficiënter te werken, en commercieel bezit te verkopen. Probleemgebieden als Rotterdam-Zuid en de krimpregio’s worden ontzien zodat de verhuurderheffing op een eerlijke manier verspreid wordt.
krijgt. Ik verwacht dat mede door toedoen van de Tweede Kamerfractie van de PvdA ere en stevig investeringspakket voor de bouw bijkomt en dat we de vrede wordt getekend met de woningcorporaties. Ze zijn voor de PvdA een onmisbare bondgenoot in het bouwen van betaalbare woningen in leefbare en gemengde wijken en dorpen.

Jacques Monasch