7 december 2023

Meitinkers socht!

De energietransitie is belangrijk voor de toekomst van iedereen. Daarom wil Statenlid Daan Olivier met een initiatief komen voor een groener en duurzamer Fryslân. Dat heet een initiatiefvoorstel. Bij een initiatiefvoorstel komt een Statenlid zelf met een beleidsvoorstel om te behandelen in Provinciale Staten. Aangezien het om jullie toekomst gaat zoekt hij meitinkers: mensen die met hem meedenken over de inhoud van dit voorstel. Vind jij dit interessant? Meld je dan vooral aan!

Voor wie?

De meitinkers zijn jongeren die naast hun school, studie en/of werk een aantal uren per maand tijd hebben om mee te denken over het initiatiefvoorstel. Je vindt het leuk om bezig te zijn met politiek en je hebt interesse in duurzaamheid. Het maakt daarbij helemaal niks uit wat voor onderwijs je doet of hebt gedaan.

Wanneer je vanuit jouw opleiding bezig bent of gaat met een opdracht die hier mogelijk op aansluit, laat ons dat vooral weten. Dan kunnen we kijken of we samen tot een invulling kunnen komen waardoor het ‘meitinken’ voor jou past bij je opdracht.

Wat ga je doen?

• Je denkt met mee over de inhoud van het initiatiefvoorstel (bijvoorbeeld: welke doelen kunnen we halen die Fryslân duurzamer maken? En op welke manier gaat dat lukken?). Je doet dat vanuit jouw eigen perspectief, kennis, ervaringen en omgeving.
  • Je gaat mee op werkbezoeken langs plekken in Fryslân waar ze werken aan duurzame projecten.
  • Je kunt op woensdagen* aanwezig zijn bij debatten en fractievergaderingen en zo een kijkje nemen in de politieke keuken van de Provinciale Staten.
  • De organisatie komt vanuit ons. Je hoeft dus geen uren te steken in de voorbereiding.

*Op de woensdagen zijn de meeste Statenleden op het provinciehuis. Dan vinden de informatiebijeenkomsten en commissievergaderingen plaats waar Statenleden de onderwerpen voorbereiden die tijdens Provinciale Staten behandeld worden. Deze Provinciale Statenvergadering vindt ongeveer een keer in de vier weken plaats op woensdag. Op woensdag vergadert onze Statenfractie ook.

Wanneer?

Wij organiseren voor de ‘meitinkers’ vier sessies op een woensdag in januari t/m april: 17 januari, 14 februari, 6 maart en 10 april. De bijeenkomsten van januari en april duren ongeveer 2,5 uur en de bijeenkomsten van februari en maart 3,5 uur. De bijeenkomsten vinden in de middag plaats. We vragen je bij ten minste 3 van de 4 bijeenkomsten aanwezig te zijn.

Wolsto meitinke? Meld je dan uiterlijk 7 januari aan via dit formulier 👇
Hasto fragen? Mail dan naar [email protected]

Aanmelden als meitinker

Geef kort (in ongeveer 3 tot 5 zinnen) aan waarom je graag wil meitinken over het intiatiefvoorstel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Daan Olivier

Statenlid