Door Provinciale Staten op 3 maart 2015

Mansveld bezoekt duurzaam, toekomstgericht Heerenveen

“Ik ben onder de indruk van de aanpak die Omrin toepast om kringlopen sluitend te maken”, dat zei staatssecretaris van Milieu en Infrastructuur Wilma Mansveld na afloop van het werkbezoek aan Omrin en busbouwer VDL in Heerenveen. Hier maakte zij van dichtbij mee hoe deze bedrijven omgaan met duurzaamheid.

Voorbeeldregio

Omrin wil toonaangevend zijn in inzameling, terugwinning van grondstoffen en productie van duurzame energie. “Door samen te werken met en tussen overheden, bedrijfsleven en onderwijs kan hier naar toe worden gewerkt. Omrin heeft de ambitie om “de” voorbeeldregio op landelijk niveau te worden”, zo vertelen algemeen directeur John Vernooij en bedrijvengroep directeur Hein Grafhorst. De PvdA is volgens fractievoorzitter Remco van Maurik “groot voorstander van sluitende kringlopen”. “We streven ernaar om in 2025 voor 50% zelfvoorzienend te laten zijn in haar energiebehoefte.”

Elektrische bussen
Busbouwer VDL in Heerenveen heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op de verduurzaming van haar bussen. VDL is bezig met het ontwikkelen van elektrische bussen. Een innovatief concept dat inspeelt op de toekomstige vraag. Van Maurik: “Als PvdA juichen wij dit initiatief en de durf van VDL om innovaties mogelijk te maken toe. Fryslân kan nog zoveel moaier, sterker en tûker. Dat is waar de PvdA aan wil werken.” De komende vier jaar wil de PvdA hoog op de agenda houden en gaat hiervoor innitiatieven aandragen.