Door Tweede Kamer op 23 maart 2017

Lutz Jacobi neemt afscheid van Tweede Kamer

,,Bij een spoorwegovergang moet je extra goed uitkijken: er kan altijd nog een trein komen, leerde ik als kind. Zo is het ook bij u: als u in de Kamer voorbij komt, kan er zomaar een treinlading bezoekers in uw kielzog langskomen.” Khadija Arib, voorzitter van de Tweede Kamer, prees gisteren scheidend PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi uit Wergea om haar inspanningen om de politiek dichter bij de burger te betrekken. ,,Meer dan duizend bezoekers per jaar leidde u rond in de Kamer”, memoreerde Arib gistermiddag tijdens de laatste plenaire zitting van de oude Tweede Kamer.

Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
Arib stond ook stil bij de no nonsense-stijl van Jacobi. ,,U kijkt op niemand neer en u kijkt tegen niemand op. Dat karakteriseert u. U was geen ras-debater, maar een aanpakker, die altijd op zoek was naar samenwerking met wie maar wilde.”Attent was Jacobi ook, bracht Arib naar voren. Onlangs nog kreeg een adjunct-griffier die vader was geworden een paar babysokjes met pompeblêden-motief. Jacobi zat sinds 2006 in de Kamer, en kreeg gisteren bij haar afscheid een lintje.

Fragmenten uit ‘Friezen nemen afscheid van de Tweede Kamer’, Friesch Dagblad 23 maart 2017