Door Provinciale Staten op 22 januari 2015

Krachtig “nee” tegen nieuwe gasboringen

“Geen nieuwe vergunningen voor gasboringen in Fryslân”, dat heeft Statenlid Hetty Janssen (PvdA) gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) woensdag verzocht. “We moeten in Fryslân niet de dupe worden van bodemdaling en alle schade die daarmee samengaat. De Groningers kunnen hiervan getuigen.”

Onbetrouwbare voorspellingen
De aanleiding voor het verzoek is het feit dat Poepjes heeft aangegeven dat minister Kamp gaswinning bij Harlingen mag heroverwegen als dit veilig en verantwoord gebeurt. Een krachtig “nee” tegen het hervatten van gasboringen is volgens de PvdA nodig. Ook het onderzoek van gasbedrijf Vermilion naar de mogelijkheden voor boringen in de toekomst is onwenselijk. Janssen geeft aan dat dergelijke onderzoeken onbetrouwbare voorspellingen opleveren. “De gevolgen blijken uiteindelijk vaak erger dan voorspeld en de belangen van burgers spelen nauwelijks een rol.” Het boren naar gas bij Harlingen en Franeker geldt hierbij voor de PvdA als voorbeeld. De boringen, die in dit gebied in 2008 van start gingen, werden na vier jaar gestaakt omdat de bodemdaling veel groter bleek dan vooraf gedacht.