2 juli 2014

Kelstein Green Circle Farming schoolvoorbeeld duurzaam ondernemen

Melkveebedrijf Kelstein Green Circle Farming uit Hallum werd op vrijdag 27 juni uitgeroepen tot winnaar van de Ondernemersprijs Noordoost Fryslân 2014. In mei 2008 bracht PvdA Fryslân in het kader van ‘Fractie in Actie’ al een bezoek aan het bedrijf. Zes jaar later heeft Kelstein haar status als innovator op het gebied van algenkweek bevestigd. Het bedrijf is daarom een schoolvoorbeeld van de wijze waarop PvdA Fryslân wil dat er in onze provincie wordt ondernomen: duurzaam en toekomstgericht.

In 2008 stond de algenkweek bij Kelstein nog relatief in de kinderschoenen. Toch was men overtuigd van de mogelijkheden. Over toekomstplannen van de familie Zijlstra schreven Remco van Maurik en Aafke Postma destijds: “Ze gaan rustig door met de eigen plannen en ze willen baas blijven op eigen erf. Weloverwogen wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een algenkwekerij.” Anno 2012 blijkt dat Kelstein voortvarend te werk is gegaan. Het melkveebedrijf is biologisch gecertificeerd en het is gekoppeld aan biogasproductie en algenteelt. Deze gesloten keten is uniek in de wereld en hierdoor speelt het volgens PvdA Fryslân een voortrekkersrol op het gebied van duurzaam ondernemen.