Door Provinciale Staten op 4 maart 2016

In gesprek met… politiek vluchteling Elchan Gasjimov: ‘We kunnen veel van elkaar leren’

Na de moord op zijn broer en persoonlijke bedreigingen moest Elchan Gasjimov zijn geboorteland Azerbeidzjan noodgedwongen verlaten. Als politiek vluchteling belandde hij vijftien jaar geleden in Nederland. In Sint Annaparochie, waar hij met zijn gezin nu elf jaar woont, richtte hij een Azerbeidzjaans cultureel huis op: “We kunnen veel van elkaar leren. We moeten elkaar alleen leren kennen.”

Op-en-top Nederlands
De politieke oorlog in het grensgebied tussen Azerbeidzjan en Armenië, waarover Gasjimov de PvdA graag wil vertellen, is al vijfentwintig jaar gaande. “Het is vergelijkbaar met de Krim in Oekraïne”, legt hij uit. Voor hem, een politiek actieve architect, was er — “samen met een miljoen anderen” — geen andere keuze dan vluchten. Hartverscheurend zijn de foto’s die hij toont van de oorlogsmisdaden. Tegelijkertijd blijft hij met liefde spreken over zijn geboorteland.

Vanuit het Bildt probeert hij nu Friezen en mensen uit Azerbeidzjan bij elkaar te brengen om hun “culturen uit te wisselen”. Daarnaast probeert hij, samen met zijn politiek geïnteresseerde dochter Medina, de banden met de sociaaldemocratie ook weer aan te halen. Het samen vieren van het ‘lentefeest’, dat in Azerbeidzjan eind maart wordt gevierd, ziet hij als een perfecte kans om contacten tussen de landen te leggen.

Op de vraag of hij terug zou willen naar Azerbeidzjan antwoordt hij dat het vanwege zijn gezin “moeilijk” is om terug te gaan. Zijn drie kinderen, waarvan de jongste (9) in Leeuwarden is geboren, zijn op-en-top Nederlands. Via zijn ‘culturele huis’ onderhoudt hij gelukkig nauwe contacten met andere Azeri’s in Nederland en hij hoopt in juli kort terug te keren naar zijn geboorteland. De PvdA ziet het ‘lentefeest’ in ieder geval met plezier tegemoet.

Ook interesse in een gesprek met de PvdA? Neem dan contact met ons op via e-mail [email protected] of bel 058-2925799